Vilket strö?
Det här är främst till er som har era kaniner inne. Vilket strö använder ni och hur ofta städar ni toan? Min mamma tycker att det luktar alldeles för mycket så letar efter ett strö/pellets att ha i toan som inte luktar allt för mycket. Vilket har ni upplevt luktat minst? Jag tänker att om man byter toan morgon och kväll, samt har fönstret öppet så att det får vädra ur någon stund på dagen så borde det väl inte lukta så mycket?
Jag har min kanin inne, och då använder jag toa-lätt i toan. Jag upplever inte att det luktar så mycket😊 Själv byter jag varje kväll samtidigt som jag byter vatten, då brukar ja hälla ut all avföring och pellets i en soptunna och sen skjölja den i duschen:)
Jag använder också toa-lätt. Då tömmer jag morgon och kväll, tidigare tömde jag endast morgon men nu är det två kaniner som gärna delar en låda. Vet inte om det är skräpet som jag har ståendes tills det blir fulla påsar och det är därför det luktar lite mer men jag tycker att även toan luktar lite efter ett tag.. Brukar rengöra med ättika för att få det helt rent då. Själv stör jag mig inte så mycket men det kommer nog finnas andra som gör. Så det finns nog bättre papperspellets då toa-lätt är dyrt som tusan :P Även om det fungerar bra skulle jag nog rekommendera annat om det finns möjlighet att få tag på. 199kr för en påse som tar slut väldigt fort.. nja lite ovärt
Torv blandat med lite spån också hö (eller halm om man har det) ovanpå. Men det gäller att kaninen inte gräver för då har man torv överallt. Jag ströade på detta sätt (i hela buren) till en kanin som inte grävde alls och ändå var det lite torvdamm runt buren. Hade tidningar som stack ut ca 10-15 cm under burens kant och där hamnade nästan allt torvdamm. Rent torv dammar också mer, därför blandade jag med lite spån för att "dämpa" dammet.
Fördelarna med torv att det håller lukt och flugor borta. I stallet har jag endast torv i toalådor/hörn och foderkalk under.
Jag har toa-lätt till min, luktar verkligen ingenting! Han är dock kastrerad så kan ju vara därför det inte luktar någonting heller. Har 2 lådor till min så byter lite varannan var tredje dag då de inte blir skitigt så fort (och han drar ner höt i ena lådan så han får lite tid på sig att äta upp det med).
När det blir fläckar i bottnen så är det bara att hälla på lite ättika och låta det stå i en halvtimme och sen skölja ur! :)
Emma
Easyströ :) Eller spån med halm på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
I buren har jag filt och i toan trä pellets. Fungerar jättebra och luktar endast om den är ostädad! ☺
Easy strö (hampa) i toan, fleece i resten av bur o Hage. Tömmer toaletterna varje dag, har flera.
Har toa-lätt just nu men gillar kutterspån bäst. När jag bytte till toalätt märkte mamma direkt att det luktade trots att jag hade bytt precis. Tycker inte kutterspån luktar någonting alls. Men det är enklast att byta toalätten… har en hink som jag lägger bajs och kiss i från en spade och sen häller jag i lite nytt spån :) Inte varje dag heller. När jag hade kutterspån kunde jag byta 1 gång i veckan utan att det luktade
Finns kutterspån i pelletsform?
det vet jag inte..
#7 Easyströ och hampa är inte samma ellrr du menade att du varierar mellan dem?
#9 Kutterspån i sig finns inte i pelletsform
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.