Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1058 ggr
crystalguurl
0

Smal kanin?

Hej!

Jag är orolig över min nin om hon är smal. Man kan känna ryggraden väldigt lätt, om man tar handen på ryggen och bökar lite så känner man ryggraden väldigt lätt.

Hon äter med jätte bra aptit och drick som vanligt. Hon får 2msk pelles av Stampe och 1 solrosfrö varje dag.

Jag vet att man ska känna ryggraden lite men undrar hur enkelt man ska känna den :)

Ekalm
0

Ge fri tillgång till bra hö Och några färska grönsaker i små bitar om hon inte är van. Öka pellets lite. Jag ger mina dvärgvädur 1,5 dl Och fri hö å grönsak

matildakarlsson
0

ge lite grönsaker, o fri tillgång till hö. Håll koll på om hon äter upp sin mat, Min förra kanin gillade inte pelletsen så hon välte ut hela matskålen och sparkade sedan över spånet på de så man knappt såg det :P Dock så la jag i lite blandmat i det i c en vecka sen åt hon som vanligt igen. 

Pelletsen du ger är en bra mängd så öka inte för mycket! 😉

crystalguurl
0

Hon får grönskar varran dag, har helt fri tillgång till hö :)

Hon äter upp sin pellets varje gång (handmatar oftast). Men när jag ger mera så ser man lite blindtarmsavföring. 

Kan man annars bara ge ett solfrö till? :)

Idakarrlsson
0

Ryggraden ska du känna men det ska självklart inte vara för tydlig. Jättesvårt att beskriva då jag inte kan känna på kaninen själv. Kanske nån annan som kan berätta bättre? 😂

Jag tycker också det låter som du ger bra mängd kraftfoder och din kanin borde inte vara underviktig på detta. Dock finns det ju undantag. Vissa kaniner behöver mer respektive mindre kraftfoder för att hålla sin vikt. 🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Kaninernasbästa
0

Skulle du kunna bifoga en bild eller liknande? Har hon haft mer "fett"?

smellcaramell
0

Hur gammal är kaninen? När kaniner blir äldre finns tyvärr risken att de minskar i vikt trots att man ger bra mat och "rätt" mängd. Om hon inte är så gammal så kanske det är på sin plats med veterinärundersökning/byte av hö. :)

crystalguurl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Här är bild på henne =) Hon aldrig varit tjock eller mycket fett =) #6 Hon är bara 1 år och 10 månader =) Tänkte byta hö då jag just nu köper 15kg balar på granngården. Då jag rider på ridskola tänkte jag köpa hö där, de har också kaniner som äter det. Kom på nu när jag skriver om det skulle gå att ge lite havre eller ngt mer solrosfrö Om ni undrar så krånglar ipaden så det gick inte att göra frågetecken eller så. Det blir typ såhär Om ni' undrar så krånglar ipade+n så de+t gi'ck i'nte+ att gcöra fråge+te+cöke+n e+lle+r så.

taylor__lambert
0

Såg kaninen i denna tråd, nä tycker inte hon ser smal ut, snarare väldigt normal och fin i hullet :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

crystalguurl
0

#8 Vad bra =)

crystalguurl
0

Puttar upp tråden igen då jag kännde lite på ryggraden idag och den liksom "sticker upp" lite. Typ så kan man väll säga: ___/\___

Smultrondraken70
0

#10 vår hanes ryggrad och höfter känns tydligt och när man lyfter känner man benen i rumpan. Han är vass och kantig att gosa med;) Har alltid känt mig bekymrad över detta och jag vet att han är för mager:( men tänder är kollade hos veterinär och han äter bra:) Pigg och glad! Han går inte upp honom i vikt så jag tänker att dom är väl olika helt enkelt, en del lägger lättare på hullet, en del är magrare till sin natur. Din kanin ser jättefin ut:)) så jag skulle inte oroa mig om hon är pigg och glad och äter bra:) vår hane är ett år precis.

Elsaharr
0

Om du är orolig kan du ju väga och se om det är lagom för rasen, annars kan du be någon vet eller annan kaninkunnig person kolla på kaninen :)

Zingo ;D

crystalguurl
0

#11 tack för ditt svar, blir lite lugnad av det :) #12 Har ingen våg men ska se om jag kan låna någon :) Hon är Hermerlin, Dvärgvädur och Lejonhuvad. Har ingen aning om hur mycket hon borde väga, mellan 1kg-3kg kanske?