Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 982 ggr
lottie350
0

Mat-vägra

Min kanin Zippe är som sagt en lös inne kanin, han har tillgång till hela lägenhetet dygnet runt förutom vard-rum, och jämnt på morgonen har han varit uppe å hoppat och bruka hoppa upp i sängen för att väcka oss, men nu på morgonen så vakna jag av mig själv och hade en känsla av att det var något som inte stämde, Zippe var inte uppe, han låg ute på balkongen och vilade, så jag gick å prasslade med matpåsen och då brukade han bli ivrig och börja kraffsa på den, men nu så låg han bara där å gjorde inget, då hällde jag upp maten i skålen men han kom inte då heller, då gick jag in i köket för att fixa en morot som han älskar och skulle äta upp på en gång då han får den men inte nu. Nu är jag jätteorolig att det ska vara något fel på honom, jag har sett i buren att han har kissat ganska nyligen men bajsat vet jag inte för det är ganska svårt.

Vad tror ni?

lolaisdenied
0

kan kanske vara något sådant här? "Mask i magen kan visa avmagring trots god aptit, ibland matvägran, trötthet och apati, samt ruggig päls."

lolaisdenied
0

"En kanin med fri tillgång på mat märker man inte de tidigaste tecknen på sjukdom nämligen matvägran-vid minsta lilla äter inte mina o då märker jag sjukdomen i tid oftast bara magknip av ngt slag o då ger jag kamomillte o de har blivit bra, Många gånger märks inte sådana småsaker som förstopning i tid o knainen dör av ngt som är simpelt att åtgårda.
Vätska behövs vid sjukdom oftast får man tvinga i dem, inte mat."

"vi har räddat många kaniner genom att se att de slutat äta och som du säger skall man tvinga i en sjuk kanin vätska, inte mat. "

lottie350
0

Men hur tvingar man i honom vatten då?

lolaisdenied
0

Kanske med en sån spruta utan nål, så man matar djurbebisar som inte har föräldrar?

Jag vet inte alls om detta stämmer men det var vad jag hittade när jag sökte på google "kanin matvägran"
Kanske borde testa att ringa veterinären, gratis är alltid en bra början… Hoppas det blir bättre…

lottie350
0

Ja jag ringde till vet och ska dit klockan 13.00, så jag hoppas de finner felet och att han mår bättre sedan.

lolaisdenied
0

#5 lycka till

ninaochica
0

jag tycker att du ska gå DIREKT till veterinären o höra vad det är i säkerhetsskull bättre en gång för mycket än en gång för lite..

lolaisdenied
0

#7, hon fick en tid kl 13.00…?:P

Undrar hur det har gått..

lottie350
0

Hej! Jo det var mycket bra att jag åkte in med honom för att han har en infektion i kroppen, de visste inte säkert var någonstans men han fick medicin som ska ges ett tag så borde det gå över.
Sen hade han också sår på slemhinnan och de visste inte riktigt hur han kunde ha fått det för att tänderna såg bra ut, så de trodde att det kunde bero på infektionen.

Zippe lille var helt uttorkad så han fick dropp, och har han inte blivit piggare imorron så skulle vi komma tillbaka och få mera dropp.

Nu har han iaf ätit hö och lite pellets och en morot, så några framsteg, men han har ännu inte druckit något ännu. Men får vänta å se.

lottie350
0

Jag har nu gett honom lite vatten genom en plast spruta, så han fått i sig lite vatten iaf.

sputtnick_plexus
0

har ingen aning..
ring vetrenären…

Noa-Nisse
0

#11.. läs innan du skriver ;) heheh

Medarbetare på Hundar.ifokus

lolaisdenied
0

Hoppas han mår ännu bättre snart, vilken tur att ni åkte in…:)

KvirrZ
0

#13 Håller med :)

- Mvh Emma

lottie350
0

Jo hoppas jag med, det ser ut som om han mår mycket bättre, han är lite piggare iaf.

Men jag är fortfarande lite orolig, kommer inte kunna sova riktigt inatt.

callo
0

Va bra att du vara så uppmärksam så du tog tag i de direkt! Jättebra gjort. Hoppas nu han blir bättre!

lolaisdenied
0

Hur har det gått idag? Någon förbättring?:)

lottie350
0

Jorå han mår bättre, men är ännu inte frisk. Jag ger han medicin 2 gånger dagen, supersvårt kan jag säga.
Men allt för att han ska bli frisk.

lolaisdenied
0

Vilken medicin fick han?
Så skönt att det blir bättre^^

Denna kommentar har tagits bort.
lottie350
0

Han får en medicin som heter Bactrim. Den ska smaka banan men han tycker inte om den.

lolaisdenied
0

Hehe inte konstigt han inte gillar o få banan nerstucken i halsen (du matade med spruta?)Räcka ut tungan
Bättre än inget iaf och tur att det finns!:D

lottie350
0

hehe nja inte riktigt så går det ju till då hehe.
Men ja jag använder plastspruta, skulle aldrig funka annars :)