Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4151 ggr
[Anonim]
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg detta på min kanin nyss, vad kan de vara? Är i nacken.

William86
0

Jag har ingen aning, fast börjar din kanin bli sjuk så uppsök veterinär!!

[Anonim]
0

Jo hon va lite snorig men trodde de berodde på att de va drag i boden så fixade till det. Men sen har de inte blivit bättre och såg detta idag :/ Ska självklart ringa veterinären imorgon.

VildaVittra
0

Det är svårt att se. Vad består det av? Är det päls så kan det ju helt enkelt vara att hon fäller vinterpälsen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Anonim]
0

Det ser ut som typ små korn, allt är en klump liksom. Fäller gör hon inte, gjorde hon för ett tag senno slutat.

VildaVittra
0

Har det varit varmt? Tänker om det är flugägg?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Peak303
0

Funderar också på om det är ägg, om du nu säger att det ser ut som klumpar. Är det så att du kan kamma/borsta bort det?

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

William86
0

Är det snö där ni bor? Kanske en köldskada? Det är bara en gissning!

Hoppas det löser sig :|

Marsvinsmamman
0

Ser ut som torkat sekret, tycker jag. Kanske är det Svamp? i huden under. Om jag var du så skulle jag ta bort skorvet, med kam och fingrar så man ser hur skinnet under ser ut.

[Anonim]
0

Det har varit snö men har vart 5+ här minst de senaste dagarna. Hon reagerar när ja rör där, hoppade därifrån. Har inte testat borsta, får göra det imorgon. Det verkar även som de kliar för när ja rörde där så sprang hon därifrån o börja klia.

[Anonim]
0

Kan de va mjällkvalster?

[Anonim]
0

Fick bort nästan allt, hon klia sig mkt där när jag borsta :/

missan´s
1

Mjällkvalster eller ägg skulle jag tro. Ring och fråga veterinär.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[Anonim]
0

Såhär ser de ut idag när jag raka bort det. Är liksom mot huden den kakan, en del fick ja bort men inte allt. Ser även svarta små prickar i pälsen men inget av de rör sig så antar damm från höt. Kan de va Svamp??

emms
0

Har den inte fått behandling än? Gått mer än en månad… 

Jag gissar på mjällkvalster. Åk till veterinär och få behandlning så snart som möjligt. Tänk dig själv att ha parasiter över en stor del av kroppen som kliar dygnet runt i över en månad. 
Googla mjällkvalster kanin så ser du vad som händer utan behandling…

Emma

[Anonim]
0

#14 sist kamma jag bort allt o sen växte all päls tillbaka. Hon kliar sig inte o verkar inte ha ont av det. Ska dom inte ha mjäll över hela pälsen om de har mjällkvalster? Detta är bara på ett område. Ringer veterinär imorgon när de öppnar.

[Anonim]
0

Hon fäller inte ohar inga kala fläckar som är tydliga symptom på mjällkvalster :/ detta ser heller inte ut som mjäll

Love Lejonhuvadekaniner
0

Nej mjällkvalster är inte över hela pälsen vad jag vet:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

emms
1

#15 Kaniner är bra på att dölja att dom är sjuka men hon behöver fortfarande vård för det, du skulle väl inte vänta själv med att gå till läkaren om samma sak hände dig? Det är du som har ansvar för kaninens liv och det är olagligt att inte ge ett sjukt djur vård. Mjällkvalster sätter sig oftast i nacken så att det bara är på ett område spelar ingen roll. 
Ring veterinär imorgon och boka tid, det kan vara lite knepigt att bli av med vissa hudåkommor men det är oftast inte speciellt dyrt med behandling.

Lycka till med henne! :)

Emma

Leritza
0

av bilden i #13 att bedömma, ta till veterinär för undersökning, nått är fel. En kanins hud ska inte se ut sådär. Sen om det är mjällkvalster/svamp eller annan ohyra är svårt att säga från bild

[Anonim]
0

#18 Anledningen till att ja inte pratat med veterinär är att jag lyckades kamma bort allt och tänkte att de kanske va för hon fällt och haft tidigare en tova där o att de va de som var orsaken, sen växte all päls tillbaka och då antog jag att det var det. Men idag såg jag att de såg ut såhär under pälsen och valde att raka bort för o se hur de såg ut. 
Troligtvis får ja en tid imorgon eller övermorgon, alltid fått tid snabbt med vår hund.

Hur kommer de sig då att den andra kaninen inte fått mjällkvalster?

farvendal
0

Mjällkvalster är inte lika smittsamt som andra hudparasiter så att den andra kaninen inte smittats är inget konstigt, var samma lika för mina.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Anonim]
0

Fick en tid idag o de va mjällkvalster.. Så hon fick en spruta på plats o ska få behandling 1gång/vecka i tre veckor. Samma gäller andra kaninen. Veterinären sa att jag skulle köpa virkon o göra rent burarna med. Så nu är burarna rengjorda o den andra kaninen ska få sin dos imorn då jag inte kunde få han att öppna munnen på egen hand o min man kommer hem först imorn