Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 552 ggr
_kanintassen_
0

Kastrera

Jag har tänkt att kastrera min kanin/mina kaniner men har några funderingar… 

Min hane har pratas med gång med min hona och det blev urgulliga ungar med superfint temperament. Men efter detta kommer det tyvärr inte finnas så mycket tid till att ha en kull igen då jag har fullt upp med skola och känner att mina kaniner kommer att må bäst av att få bo tillsammans i en stor bur med mycket yta och utrymme. Men efter att dom har pratas med varandra en gång undrar jag ifall det blir konstigt att sätta ihop dom efter det? Är det bäst att kastrera både honan och hanen? Vill höra vad ni tycker och tänker! 

Hanen ska paras snart igen med en annan hona för sista gången innan kastreringen som vi i så fall planerar några veckor fram. Det som oroar mig är att det ska bli konstigt eftersom att han redan har parats förut, påverkar det kastreringen och påverkar det honan att hon har blivit parad med honom innan?

Maleficum
1

Att kastrera fter att han har parat tidigare gör ingen skillnad vad jag märkt. Kan vara en fördel att kastrera honan också då man slipper risk för livmodersproblem (och om hon fortfarande är ung även ljuverproblem) och man slipper brunsterna.

Min hona blev ofta skendräktig? efter brunst och under brunst var hon på hanen jättemycket för hon ville bli parad, min hane var lite korkade och var lite seg på att fatta vad hon ville och då hade han tjuvparat en annan hona innan han blev kastrerad.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ariess
0

Lånar tråden och kastar in en fråga om det är okej? 

Hur mycket kostar kastrering av hankanin på ett ungefär? Förstår att det kan variera från ställe till ställe, men mellan tummen och pekfingret?

[Nikita14]
0

Jag hade en hona och en hane som fått två kullar tillsammans, innan han kastrerades.    Efter att han kastrerats fick de bo ihop, och jag tyckte inte det var några problem att sammanföra dem.  Det var som att sammanföra vilka kaniner som helst, i princip.   Däremot blev hanen mycket mer lugn och harmonisk efter kastreringen, han var innan rätt stressad av att ha honan i buren intill. 

#2  Jag betalade 700 kr för kastreringen, och det var strax utanför Gbg.