Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 577 ggr
Dexterr
0

Våga kastrera?

Har en hankanin som blir 5 år i september, har vart sjuk två gånger en gång kaninsnuva och en gång gick han ner i vikt ca 0,5 kg, misstänkte att de va pga mask. Han bor ute just nu, men vill ha in han som frigående igen. Provade ett tag o han kissa i sin låda men sluta plötsligt med det och kissa utanför. Så han fick flytta ut igen efter ett tag. Han uppvaktar mig hela tiden och sitter man i soffan så är huvudet i riskzonen då han gärna är på ryggstödet.. Han försöker alltså para sig med antingen min arm eller mitt ben så fort han får chansen, är han inte på det humöret så är han väldigt mysig o ska gärna vara nära en, älskar att bli buren, aldrig bitit sönder en kabel eller möbler, tycker om våra hundar så de är perfekt o ha han frigående. problemet är detta ständiga "måste para sig" och att han kissar utanför lådan. Annars är han rumsren o går till lådan för att göra behoven bara att de blir utanför. .. Så jag vill gärna kastrera honom, men jag vet inte om jag vågar utsätta honom för det. Vad tror ni? Han är annars väldigt pigg o kry :)

emms
0

Jag skulle nog ringa en kunnig veterinär och höra vad dom säger, finns ju risker med att söva men det har nog en veterinär bättre kunskaper om än oss. ;) Friska djur brukar det inte vara några problem med vanligtvis. :) 

Dock så är det inte säkert att han slutar med sina beteenden efter kastrering då han är lite äldre, vissa beteenden kan sitta kvar efteråt tyvärr. Men vill du gärna ha honom inne så kan du ju testa, han kanske slutar med något beteende iaf, om inte båda🙂

Emma

[Melbun]
0

Jag kastrerade en hane sent pga testikelvridning. Han borde ha varit i 4-5 års åldern då så länge han är pigg och frisk är det inga större problem men det avgör ju veterinären. Min kissade sällan utanför buren men var aldrig riktigt rumsren och det var överallt i buren så det är inte helt säkert att han slutar men ett försök kan det ju vara värt. Han slutade däremot att rida på allting vilket kunde vara lite jobbigt ibland :)

Dexterr
0

Blir nog att testa o ha han inne längre, har även en större låda som han kan kissa i med lägre kant. Sen bor vi nu i ett nytt hus och i rummet han ska va i när vi inte är hemma har plastmatta istället för trägolv som i förra huset. Så han får en ny o längre chans nu :) Risken finns ju att alla beteenden finns kvar efter kastrering :/ han har ju liksom alltid vart som han är så :/