Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 578 ggr
xCYANIDEx
0

Vitaminer på vintern?

jo, läste någonstans att det kan vara bra att ge sin utekanin extra vitaminer eller så på vintern, men kommer inte ihåg vad det stod..

någon speciell frukt/grönsak man kan ge på vintern som är bra just då?
som innehåler c-vitaminer, eller något har jag för mig..

någon som vet??

annaforsgren
0

kaniner behöver inga extra vitaminer på vintern, utan man ska bara ge hö, man kan ge torkade brännäslor, det är jttenyttigt. och morötter vet jag inte om det är så bra att ge på vintern, i sånna fall lite, för att om morötter fryser så blir dom giftiga har jag för mig. Sallad är inge bra att ge för att det fryser jättelätt.

Gran/tall barr är nyttigt också:) och det tål kyla, ljung är också bra, för det tål också kyla. 

Rätta mig om jag har felXD

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

ciss
0

Självklart är det alltid bra att ge vitaminer, vet inte om det är extra viktigt på vintern men visst är det bra! Broccoli innehåller mycket vitaminer. Även persilja innehåller jättemycket c-vitamin, ger det ofta till mina marsvin. Brukar  vara mycket uppskattat!

Gurka innehåller mest vatten & inte så mycket vitaminer. De flesta frukter & grönsaker innehåller vitaminer.

Morötter som fryser kan bli giftiga, det har jag också hört. Gurka & sallad fryser nog ganska lätt.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

sputtnick_plexus
0

2: jaa,förut när jag nyss hade fått mina kaniner, när det vart vinter, då gav jag dom morötter på vintern, och dom frös direkt.. :S