Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1666 ggr
[Emilia-W]
0

Svullen mage

Hej,

Detta är andra inlägget jag skriver idag, hoppas det inte gör något. Det är iallafall så  att Lilleskutt har haft svullen mage nu i flera dagar. Jag har minskat ner på pelletsen, nu bara två msk men det har inte hjälpt.

Har verkar inte påverkas av magen utan äter med god aptit och dricker nästan mer vatten än vad han har gjort innan. Grönsaker har jag plockat bort nu helt och hållet men vad mer kan jag göra? Bör jag kontakta en veterinär eller bara avvakta?🤔

NelliMohrle
0

Senast  min ena kanin var sjuk hade den en svullen och hård mage. Då hade hon gas i magen och det hade kunnat gå riktigt illa. Hon hade dock slutat äta och sånt också då så det kan inte vara så farligt. Men blir det värre bör du kontakta vet. direkt!

Älskar kaniner Kär

farvendal
1

ta bort pelletsen helt är mitt tips?. du kan även ge några droppar minifom.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Emilia-W]
0

#1 & #2 tack för svaren, pelletsen ska jag sluta ge fr.o.m idag. Var går det att köpa miniform någonstans?

Smultrondraken70
0

#3 Apoteket:) du kan ge ganska många droppar och ofta. När vår hane hade svullen mage på grund av gaser sa veterinären att vi skulle ge Minifomdroppar minst 2-3 gånger per dag och cirka 5 droppar. Dom är helt ofarliga:)

Smultrondraken70
0

#4 alltså 5 droppar per gång:)

[Emilia-W]
0

#4 Men om det nu inte skulle vara gaser som är problemet, gör det då något att man ger det?

[Emilia-W]
0

Jag har precis varit och köpt minifom, vilket är det bästa sättet att ge det på? Går det bra att ge det ur en spruta utan nål?

[Emilia-W]
0

Ingen som vet om det skulle göra något ifall jag ger Minifom och magproblemet inte skulle bero på gaser? 🤔

Smultrondraken70
0

Nä det är som jag förstått det inte farligt att ge även om det inte är gaser. Prova droppa på fingret och se om kaninen slickar i sig. Annars kan ni hjälpas åt två stycken och hålla kaninen sittandes lite bakåtlutad i famnen, öppna munnen försiktigt i mungipan och droppa direkt i munnen.

Smultrondraken70
0

Nä det är som jag förstått det inte farligt att ge även om det inte är gaser. Prova droppa på fingret och se om kaninen slickar i sig. Annars kan ni hjälpas åt två stycken och hålla kaninen sittandes lite bakåtlutad i famnen, öppna munnen försiktigt i mungipan och droppa direkt i munnen.

Smultrondraken70
0

#7 Svårt att ge i spruta, det är ju så liten mängd. Man ska inte blanda med mat eller vätska utan ge det " rent" ( hade såna droppar åt en av mina barn mot magknip när hon var spädis;)

Smultrondraken70
0

Blir han inte bättre på nåt dygn så kontakta vet och rådfråga, tycker jag. Lycka till!

Hell
0

#8 Det är ofarligt att ge, och du kan inte överdosera det. Jag hade därför dragit upp i en spruta och gett utan att bry mig om exakt dosering. Eller rättare sagt, jag har gjort det. 😛

Ge enbart hö ett tag, inga grönsaker eller så heller. Städa även buren så du ser om det kommer nytt bajs så du vet att din kanin inte är förstoppad. Kolla även så bajset ser normalt ut och inte är konstig i färg eller storlek.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Emilia-W]
0

#11 Jo jag kom på att det var lite svårt att ge från en spruta.

#13 Så det går bra att ta lite mer i en spruta och ge lite av de?
 Jag gav från en sked igår och då gick det bra men imorse ville han inte ta det så får testa med spruta.

[Emilia-W]
0

Jag har lite torkade persiljestjälkar från JR farm hemma, går det bra att blanda lite sånt i hans Hö? Eller är det lika bra att låta de va?

[Emilia-W]
0

Hejsan hoppsan! :D

Nu har det gått några dagar och hans mage har blivit betydligt mer normal, förmodligen berodde det på gaser. Ikväll är det hans sista "dosering" av minifom och jag märker verkligen att den har funkat. Jag kommer även att börja vänja honom vid att äta pellets ikväll eftersom han rasat i vikt.

En sista fråga på denna tråd, på tisdag ska vi åka till våran sommarstuga, där har jag en bur med tillhörande rasthage/betesbur. Själva buren är enbart 75*55 men hagen är ca 2m*1m, i hagen finns det såklart gräs. Går det bra att låta honom äta gräset nu när han har haft problem med magen och så? (Jag kommer givetvis att dra bort en del av gräset)

crystalguurl
0

#16 skulle nog gå men själv skulle jag skippa gräset tills han verkligen fått magen som vanligt, tar ju också ett tag innan han vänjer sig med gräs ;3

[Emilia-W]
0

#17 När jag säger betydligt mer normal menar jag typ helt "återhämtad", eftersom att jag ska dit på tisdag nästa vecka hinner hans mage bli heelt normal. Aja jag får väl vänta och se och kanske ha honom kortare perioder i hagen eftersom att buren är väldigt liten. :)

crystalguurl
0

#18 oj märkte inte att det stog tisdag ;)