Tips, blyg kanin
Hämtade ny kanin hem igår och skulle behöva lite tips?, alla kanoner jag hämtat innan har varit väldigt sociala och kontaktsökande från start så de här är lite nytt för mig. Sen hon kom hem igår har hon fått vara i buren ostörd för att vänja sig med sin nya omgivning, hon sitter mest inne i huset. Frågan är; när ska jag börja söka kontakt? Har en liten Hage utanför buren så jag kan öppna och honksn gå ut själv men hon verkar inte ens ha gått ut nå mycket utanför sitt hus, hon har bökat lite i halmen och ätit under natten, nu på morgonen sitter hon i huset igen. tips??
Det kommer ta en hel del jobb med henne var min första tanke. Jag fick ge bort ena min kanin p.g.a att hon var väldigt blyg och lite egen. Då kände jag ingen anledning att försöka göra henne till en kelkanin när det enda hon ville göra var att. Vara en kanin. Men ge aldrig upp. Handmatning är väldigtväldigt bra. Kaniner älskar mat det är det bästa man kan håge en kanin. Du kan sitta bredvid buren idag om kolla och prata lungt med henne. När du känner att hon inte är rädd för att du är där kan du lägga din hand i buren eller luta armen på buren. Rör dig aldrig mot kaninen om kaninen blir nyfiken och vill komma fram och lukta på dig. Låt henne vara i huset om hon känner sig trygg där. Ta inte bort hennes trygghet. Det är väl mina tips? nu. Lycka till med lillen och btw så såg jag henne på insta och hon sjukt gullig!
Frida
Tack för tipsen! Tycker de är lite svårt att veta i vilken takt man ska ta det efterom jag inte vill skrämma henne men kan ju inte bara låta henne sitta i huset i buren hela tiden häller. Hon har vart ute ur huset lite och ätit och så, ska sätta mig i babbla lite med henne snart & pratar med henne varje gång jag går förbi buren. Men om jag ska handmata, då måste jag ju stoppa in handen i buren? Får kanske vänta med det o göra det när hon känner sig lite tryggare. Ska nog öppna till hagen också så hon kan gå ut om hon vågar.
Min kanin var väldigt blyg, också aningen aggressiv. Höll man händerna framför näsan så högg hon, dels var hon ju blyg och lite rädd men sen kände hon sig väldigt trängd och de ser ju dåligt framför näsan. Om man däremot närmade sig med öppen hand ovanifrån så lät hon sig bli klappad och tyckte till och med om det x) Hur som helst hade jag alltid med mig något gott annars kom hon helt enkelt inte fram. Du behöver ju inte stoppa in handen hela vägen utan bara hålla den i öppningen så att hon måste komma till dig för att äta. Då kommer hon ju lära sig att den där stora läskiga saken alltid har med sig något gott vilket inte är farligt. Jag gissar att du har en bur + Hage till så du kan ju öppna till hagen och försöka locka henne med något gott. Använde mest morot till min, inte så mycket dock men persilja fungerade inte så du får helt enkelt testa dig fram. Mat fungerar nog bäst för att vinna en blyg kanins förtroende skulle jag tro, tyckte dock att hon inte blev riktigt tam förrän hon fick gå helt lös överallt. Brukade bara sitta mycket i samma rum när hon var lös. Hade alltid något gott som hon fick när hon kom fram självmant. Nu springer hon efter mina fötter hela tiden och är inte det minsta blyg. Tror dock det var mycket hormoner i henne som försvann när hon blev kastrerad
Jo godsaker brukar ju funka men den här lilla damen vill absolut inte ta något jag ger henne just nu, men lägger jag de i skålen går hon ut ur huset och äter de senare.
Tassar för mer tips? om nån har :) släppte ut mina andra kaniner i rummet där hon är ( fast hon är i ett hörn avskilt med kompost galler) och då kom hon ut o vart väldigt nyfiken, hon verkar tillomed lugnare :) kanske dom kan visa henne att jag inte är farlig ^^
Om hon har en Hage så kan du sitta i hagen stilla så hon får själv komma fram och springa iväg om hon tycker du är läskig. Sen kanske hon fattar att du inte vill något ont.
Hon har Hage men vågar för tillfället inte gå ut i den, varken när jag är i hagen eller utanför, men hon sitter vid öppningen till buren när de andra kaninerna är ute så snart vågar hon nog sig ut :)