Klo nästan av
Hej,
Jag har precis varit och släppt ut Lilleskutt, nu när jag skulle ta in honom märker jag att hans ena klo pekar lite uppåt och det var blod runt om den. Vad som har hänt vet jag inte riktigt men det hände helt klart under tiden han var ute.
Han verkar helt klart störas av det då han börja "nafsa" lite, slicka det och lyfta upp tassen hela tiden. Jag har tvättat rent klon och det ser ut som om den sitter väldigt löst. Nu är bara frågan vad jag ska göra, han bor vanligtvis ute i en ganska stor bur med spån, halm, hö och en massa andra saker. Jag har möjlighet att ta in en bur med filtar i en "hall" där det nästan är samma temperatur som ute, lite varmare dock. Vad tycker ni att jag ska göra, risken är ju att om jag lämnar honom ute resten av dagen och under natten att klon lossnar och han får in en massa skräp i tassen.
Han har dragit av sin klo nu och jag har fixat en bur inomhus🙂
Bra att klon är borta, halvbrutna klor måste bort annars kan det inte läka som det ska, i värsta fall krävs operation men kaniner har ju inte så tjocka klor så oftast brukar den ju lossna rätt lätt. Håll koll på såret så det läker som det ska, oftast läker klor bra av sig själva men beror ju lite på var brotet blev och sånt kan ju bli att tån blir klolös eller får en deformerad klo, som tur är brukar det ju blöda en del från pulpan och det förhindrar bakterier att ta sig in i såret men man vet ju aldrig så i värsta fall kan det behöva medicineras. Är nog namnet på kaninen ;) hade som liten en vit lant som hette Lilleskutt o han bröt en himla massa klor i början, fick honom som vuxen ohanterad kanin så han hade långa och svaga klor. Enda sättet att förebygga klobrott är att hålla klorna korta och ge dem bra mat så de inte blir svagare av vitaminbrist, men det är ju ändå ingen garanti de kan ju gå av ändå
#2 Tack för ditt svar, jag vet inte om det har kommit blod från stället men nu har han somsagt fått komma in i en bur med filtar och liknande så förhoppningsvis klarar det sig bra.
Lilleskutt verkar vara ett litet olycksnamn 😃
Var klorna långa? Kan bara att den brutits av för den var för lång
Vara* stavningsrättare
#4 Tror inte de var så himla långa, kunde ha varit därför. Får kolla och ev klippa de snart isåfall. ;)
Min ena angorahona bröt av en klo, viktigt är att se till att inga klorester sitter kvar som kan störa läkningen.
Var hos en veterinär och kika upp det och han sa att det tar 3 månader, 3 veckor och 3 dagar för det att ha läkt helt med ny klo och allt :P Hur vida exakt det egentligen är kan man ju fråga sig men hon fick en ny klo utan problem och utan besvär.
Jag gjorde inget speciellt med klon. Hon gick lös inne och on skötte det bra själv. Eftersom det var blodigt uppe i fönstret misstänker jag att hon fastnat med klon i elementgallret när hon skulle upp (hon älskade att ligga i fönstret).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu