Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 694 ggr
Smultrondraken70
0

Kanin som drar/sele?/flexikoppel?

Vilken sele är bäst när kaninen drar mycket? Vår hona blir överlycklig när hon får komma ut i sele och gör tokrusningar, och okej, jag är hyfsat snabb;) men inte som en kanin;) så det tar ju tvärstopp för henne emellanåt:( Är det någon som testat ha ett sådant där koppel (flexikoppel?) till kanin och som man kan släppa ut och som många har till sina hundar?

Fridaaaa
0

Flexi skulle jag aldrig använda på kanin. Råkar man tappa så är det inte bra (ogillar det till hund också) hellre långt koppel

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

Bogsele eller bröstsele passar till dragiga kaniner. Bogselen är lättare att krypa ur, medan det är i det närmaste omöjligt att ta sig ur en väl anpassad bröstsele.

Använd inte flexikoppel, de ger väldigt dålig kontroll oavsett vilken djurart man har i änden av kopplet. Vanliga koppel är bäst, finns riktigt långa att köpa på diverse sidor.

Smultrondraken70
0

#1 ok, då vet jag det:) hur långt koppel kan vara rimligt att ha? Vi är mest i skogen, naturreservat o vill inte tappa henne:( Har H-sele nu men det blir sådana ryck, vet du någon skonsammare variant när de drar? Hon får inte smita ur den heller;(

Smultrondraken70
0

#1 ok, fick svar av #2 nu:)

Smultrondraken70
0

#2 tack för svaret, kollar bröstsele till att börja med då:)

Fridaaaa
0

#3 Bröstsele tycker jag är bäst.
Jag har lina på 4-8 meter lite olika. I skogen har jag en lina på 5 meter 🙂

Smultrondraken70
0

#6 tack för svaret! Var beställer du dina bröstselar?

Fridaaaa
0

#7 Johannasselar på facebook.
Hon har hemsida med: http://johannasselar.weebly.com/

Smultrondraken70
0

Ok, Johannas selar ser jag att du (Frida) tipsat om tidigare. Kollar in på hennes sida:)

Smultrondraken70
0

#8 vilken typ av lina skulle du rekommendera (som Johanna säljer) för att få så lite trassel som möjligt i skogen?

Fridaaaa
0

#10 Har inget koppel från henne dessvärre. Har en långlina för liten hund :)

Smultrondraken70
0

Ok!

[selmatelma1]
0

Jag har flexi koppel te mina . De fungerar väldigt bra .. o vanlig sele ..

Smultrondraken70
0

Ok, tack för svar!