Kastrera eller inte?
Har en hane som jag sitter och funderar på om jag ska kastrera då han inte direkt ska paras mer fastän det blir fina ungar. Dock har jag läst att de kan få tenstikel cancer o liknande när dem blir äldre och därav min tanke att kastrera honom. Det som är min största rädsla är narkosen. Vad hade ni gjort ?
Själv är jag också jätte rädd för narkosen, men om han inte är för hanig ska det nog gå bra att ha honom okastrerad. Om han ska bo med någon annan kanin så är det ju kastrering, Det är ju också naturligare att vara okastrerad. :)
Ja fast naturligt är isf att kaninen får utlopp för sina hormoner vilket de inte får nu ;) så länge du har en frisk kanin så ska han klara narkosen bra. Det viktigaste är att det görs hos en kaninkunnig veterinär. Numera sövs kaninerna med gas vilket är mycket säkrare. Själv hade jag varit mer orolig över sårläkning än narkosen i sig men det har man aldrig hört från någon annan ;) det är ett relativt snabbt och enkelt ingrepp så jag tror att du oroar dig lite i onödan även om det alltid finns viss risk. Har kastrerat 3 kaniner både hanar och honor och jag tycker det är värt det. De blir friskare och lugnare utan alla hormoner :)

Han är inte jätte hanig, han springer fritt i huset och går med katterna. Har kissat enstaka gånger men inte ofta och han bits inte o markerar inte revir men samtidigt är det kanske skönare för honom också? :)
Jag skulle vilja påstå att många kaniner mår bättre. Min hona var så arg och full av hormoner men nu är hon så mycket gladare och lugnare så jag är glad stt hon är kastrerad :) Sen hade jag en kanin som fick testikelvridning och det såg inte så trevligt ut. Jag är för kastrering i de flesta lägen men har du en kanin som redan mår bra är det ju ditt val, men så länge kaninen är frisk ska det inte vara något problem. Så är det ju bara bra för hälsan
Kastrera.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
INTE kastrerat, mina okastrerade hankaniner har aldrig fått testikelcancer
Jag skulle helt klart ha kastrerat. Har kastrerat en hane och nu en hona som jag ska hämta om några timmar (hon är hos veterinären nu)
Dock hade hanen ganska lätt att lägga på sig lite efter kastreringen, så var uppmärksam på hur mycket mat du ger =)