Ny kanin
Hejsan
Jag har i söndags varit och köpt mig en Hermelin hane och då jag är väldigt ny på kaniner tänkte jag kolla efter lite råd osv. Uppfödaren sa till mig att om man ska få den rumsren så ska man typ ta upp han i 15 min lägga tillbaka honom sen och sen köra det lite till och från men med minst 30 mins mellanrum från man lägger ner tills man tar upp och sedan kommer den då lära sig och bli rumsren, jag har läst lite annat och tänkte om någon med erfarenhet av kaniner kan säga om detta stämmer eller om dom lär sig ändå om man låter dom kunna gå fritt från buren in i en Hage.
Jag fick med bruna avlånga pellets som mat men kommer nog snart behöva köpa ny någon som har något tips? på vart jag kan köpa det billigast affär (i stockholm) eller från nätet.
Låter märkligt sätt.
Kaniner blir rumsrena ändå, vissa blir dock itne det men överlag brukar dem kunna bli det. Ha toalätt där de bajsar & kissar mest, och lägga pluttar där i så brukar det gå bra.
Skippa pellets om kaninen klarar sig på bra hö och grönsaker :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej tack för snabbt svar, då ska jag köpa en inhägnad så den kan börja gå lite fritt ut och in på större ytor :)
Okej så man behöver egentligen ingen pellets alls? och hur vet man om kaninen klarar sig bra på hö och grönsaker? märker man det genom att den äter upp det endast eller är det annat med?
#2 Nej pellets är bara tillskott 🙂 Vissa behöver pellets andra inte.
Bra hö är A & O. (jag skulle aldrig köpa från mataffär t.ex).
Om den håller hullet bra utan pellets så behöver den inte det. Jag har några som får knappt alls och en som måste ha dagligen (samma hö får alla men hon har problem att hålla hullet)
Aah okej då hänger jag med, nej köper endast hö från djuraffärer och som inte är förslutna förpackningar så som dom är i matbutiker för att undvika dåligt hö. Min Hermelin är 8 veckor på lördag, kan man sluta med pellets direkt eller ska man låta dom ha det längre? och om man ska det ungefär hur länge rekomenderas
#4 Hade fortsatt ge men sänkt det långsamt och sett om det behövs eller ej.
Hur mycket får den nu?
Uppfödaren sa att man skulle se till att alltid ha pellets åt dom i ett par veckor och sen gå ner kommer inte ihåg exakt hur mycket han sa men nu har han pellets i en skål som han äter av ibland. jag har dock aldrig fyllt på den sedan i söndags så att så värst mycket har den inte slukat i sig. Jag har lagt det i en sån där liten brun keramikskål.
Hur mycket bör man ge den sånna fall?
#6 Har för mig att man ska byta pellets dagligen.
R.I.P. Anton 💔
okej men då ska jag byta pellets idag direkt när jag kommer hem 😊
#6 Jag hade inte gett mer än max 0,5-1 dl, absolut inte mer än 1 dl.
Om kaninen inte äter så mycket, så testa 0,5 dl och se om den äter upp det 🙂
En hermelin behöver absolut inte mer än max 0,5dl/dygn. Aldrig fri tillgång.
Är det en unge? Jag skulle rekommendera att du håller den i famnen och har den i buren ett tag så den blir tam. Sedan successivt öka ytan den får vara på.
Ger man för stor yta på en gång kommer det vara så mycket roligare att skutta runt. Å hermeliner är ju lite svårare att få tag på oftast till skillnad än dvärgvädur tycker jag.
Rumsrena blir de oftast, hermeliner är oftast renliga och vill göra i ett hörn. Så det kommer nog automatiskt skulle jag tro.
#10 okej tack då ska jag ge den max 0.5, men visst var det som nån ovan sa att man ska byta varje dag? den är 8 veckor på lördagvet inte hur länge dom klassas som "unge". Okej men då låter jag den vara lite grann innan man ger den fri yta förtidigt
Länkar lite artiklar som kanske kan vara bra att läsa! 🙂
http://kanin.ifokus.se/articles/4d717610b9cb46221d08580c-hur-du-far-din-kanin-rumsren?articles-4
http://kanin.ifokus.se/articles/4d716bbcb9cb462233079e65-de-forsta-dagarna?articles-20
http://kanin.ifokus.se/articles/4d714f7cb9cb462221063135-startpaket?articles-9
Emma
#11 jo den är unge då:) Har själv en ganska ny hermelin :) snart 2 år men.. Hon är lite svår att ta upp, men jag kom på att om jag har fått hålla i henne en liten stund och sen släpper henne lös, så kanske hon tycker att det händer något efter man blivit upplyft :) Testa ställ lådan i ett hörn. Går den inte där så ställ den där den gör sina behov :)
Jag skulle ge den lite pellets nu när den växer. Sen minska succesivt och se om den klarar sig (har fint hull) med bara hö och vatten 🙂