Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 889 ggr
belladoris
0

Misslyckad parning!

Hej! Idag parade vi för andra gången min hona med en superfin hane. Igår sprang han bara efter henne länge och när hon väl la sig ner helt slutkörd blev det inte en enda lyckad PARNING. Idag var det lite samma grej; han sprang efter henne länge och när han lyckades sätta sig på henne låg hon helt platt och ingen lyckad PARNING. Saken är att de "ger upp" efter ett tag och lägger sig och tittar på varandra och verkar trötta. Inget bråk. Vad ska vi göra? Vi planerar att sätta ihop de imorgon igen. Tacksam för svar!

farvendal
0

Honan är väl inte brunstig helt enkelt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

belladoris
0

#1 Det är jag medveten om, men vad jag läst och hört (har pratat med flera uppfödare) går det att para ändå. Dock ska vi nu vänta några dagar så att hon verkligen är brunstig då det ju såklart underlättar.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Ge henne lite persilja - ska framkalla brunst. :)

belladoris
0

Måste bara putta upp den här tråden. Min hona har nu inte varit brunstig på en månad. Vi funderar på: hur länge tycker ni att man ska vänta till hon blir brunstig? Ni som är uppfödare: hur vanligt är det att honan inte blir brunstig på en hel säsong? Vi hade nämligen tänkt para henne så att ungarna skulle ha kommit innan hon fyller två. Det har ju inte gått då hon inte varit brunstig och nu fyller hon två om två dagar… Skulle ni ge upp? Tänker på alla risker med sen första kull? Tacksam för svar!

Linda1977
0

Det bästa är att vänta ut honan, hon kan mycket väl blivit dräktig vid första försöket. Har det inte kommit några ungar ca 35 dagar efter första parningen kan du testa att para om. Brunst är det inte alltid man ser/märker av heller!😄