Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1467 ggr
erebos
1

Välja kanin?

Hej!

Har lovat min dotter en kanin som gärna får bli ganska frigående här hemma.

Läst massor nu men tycker ändå det är svårt att veta Vilken ras? o vilket kön vi ska välja. Själv är jag mer för hanar när det gäller djur allmänt, men hört att de luktar mer. Försvinner det vid ev kastrering?

Vi vill ha en snäll o lätthanterlig kanin. Har kollat in dvärgraserna. Undrar om hermelin kan vara något. Där är fördelen att det är en liten kanin. Har nämligen chinchillor o marsvin som den kommer stöta på. Speciellt chillorna som ofta är ute o kommer dela samma utrymme. Men någon av dvärgraserna är ok så länge den inte är långhårig.

Jag är bara intresserad av ras, kön och era erfarenheter om detta. Jag behöver t ex inte lära mig läxor om att kanin inte ska vara med marsvin osv. Jag vet detta o det är inte meningen att den ska vara det heller.

Jag bor i Norrköping så förslag om kaniner är också välkommet =) Titta kan man ju alltid göra.

Tack på förhand/Lotta

[Melbun]
0

Har haft både hermelin och dvärgvädur och tycker båda är härliga raser. Dvärgväduren är aningen större, mina väger 1,9 och 2,3kg. Hermelinen vägde 1,3 men var ganska stor för att vara hermelin. Planerar ni att ha en kanin är det troligen bättre att skaffa en hane och kastrera honom. Oftast slutar de att skvätta och den fräna lukten försvinner. Det är dessutom billigare att kastrera en hane än hona. Min hona var aningen aggressiv innan hon kastrerades och bet gärna händer. Kastreringen kostade 1900 jämfört med 850 för hanen. Visst är de individer men honor kan vara lite mer griniga vid brunst och är det ett barn som ska hantera kaninen blir det kanske inte lika roligt om den är tjurig och nyper till. Ska ni skaffa en kaninunge kan det vara bra att hälsa på föräldrarna först och se hur de är i temperament. Köper ni en snäll äldre individ spelar kön mindre roll men tänk på pris om kastrering är aktuellt. Tycker hermelinen är himla mysig. Finns ju lejonhuvade, rex, satin osv som inte kräver så mycket pälsvård. Har inte jättestor koll på de andra mindre raserna tyvärr. Köper man kaninen från en bra uppfödare där de är vana vid hantering blir de ofta snälla när de växer upp också så där tycker jag inte att hermelinen skiljer sig mer än dvärgväduren dock att dvv är aningen större.

erebos
0

Tack för ditt svar =)

Är jättedålig på raserna. När du skriver hermelin o sen lejonhuvade, rex, satin osv.. Hör det till hermelinen el dvärgkaninen?

Kollat bilder o de är ju för söta vilken som. Det har lutat åt dvärgkanin o hane. Det är rena djungeln. Hade velat ha med uppstående öron för att minska risken med öronproblem. Har du erfarenhet av det också?

[Melbun]
0

Det är väl mer själva pälsen och förekommer hos både hermelin och dvv. Finns både hermelin och dvv med rexpäls Sen finns det ju som egen ras också skulle jag tro. Någonstans kommer den ju ifrån från början ;) Generellt är väl dvärgväduren mer benägen till att få öronproblem just för att de ser ut som de gör. Dock hade min hermelin återkommande öroninfektioner men dvärgvädurarna är friska så jag skulle tippa på att uppfödare som avlar på friska djur också håller sig friska längre. Alltså att man inte behöver undvika dvärgväduren pga dess öron då hermelinen likväl kan råka ut för annan sjukdom. Uppåtöron är ju mer naturligt så självklart kan du välja den rasen om det känns bäst.

emms
0

#2 Dvärgkanin är inte någon ras utan det finns en grupp kaniner som kallas dvärgraser då dom har en gen som gör dom mindre.

Hermeliner och dvärgvädurar ingår i den gruppen.  Dvärgvädurar brukar inte ha problem med öronen, visst det är en ökad risk men det är inte vanligt. 

Jag har haft en kanin som va mestadels hermelin och han va hur mysig som helst. Tyvärr dog han ung. Har även i dagsläget en dvärgvädur och han har nästan varit frigående. I början va han såklart lite busig, gnagde lite på lister osv men efter kastrering och lite träning så skötte han sig utmärkt. 

Har man en frigående kanin så kommer den troligen bli lugn och social då den hela tiden får vara med. Det viktigaste är nog att hitta en uppfödare som pysslar mycket med ungarna och har avelskaniner med stabilt temperament. Leta runt och besök gärna uppfödare så kan ni ju få träffa i alla fall någon av föräldrarna innan ni bestämmer er för kaninen. 🙂

Emma

erebos
0

Tack för era svar =)

Jag vet att dvärgkanin inte är en ras. Slog bara ihop det då det finns så olika. Menade löwen o allt vad de heter ;) Står mest om lejonhuvade vädurar och förkortningar mm mm. Blir rörigt.

Jo, det är klart att det finns för o nackdelar med allt. Huvudsaken kaninen är trevlig att hålla på med.

Tänkte köpa från uppfödare men tycker det verkar krångligt när man läser på hemsidorna. Det står inget om att man kan besöka dem utan att man ska tinga en kanin. Jag vill ju liksom se den först. Men det går ju ringa o höra. Annars får det väl bli en chansning på Blocket.

[Melbun]
0

Även om du tingar från en uppfödare brukar man få komma dit och titta på kaninunge och föräldrar innan du hämtar den. Säger de nej tycker jag att man ska vända sig till någon annan. Kanske kan du komma förbi och titta på en yngre kull och tinga kanin på plats? Många kommenterar även här på kif att de har en kull på g inom en månad så även där går det nog att kika på kaninerna innan du bestämmer dig. Det går säkert bra att hitta även på blocket men då får du tänka på att du inte vet vad du kan få med dig hem. Kan finnas dolda defekter samt beteendeproblem som inte nämns, likväl kan den vara hur frisk och snäll som helst. Å andra sidan hjälper du ju en kanin som behöver ett nytt hem :-)

erebos
0

Det jag inte gillar med tingningen är att de tar en avgift för det. Tänk om man sen inte vill ha kaninen. Då förlorar man pengarna för en kanin man inte träffat. Annars kan jag förstå tingningsavgiften om man träffat o vill ha djuret. Så jag får höra av mig isf o fråga om titt innan =)

Oroar mig inte så för Blocket. Det är chansningar man får ta. Vill bara inte skaffa en på impuls. Har redan åtta marsvin på impuls… :/

Men tror nog att jag söker en dvärgvädurshanne efter att ha läst o fått era svar =)

Om det skulle bli en lejonhuvad… Hur mycket pälsvård är det på en sån? Nu tänker jag på en korthårig med man.

missan´s
0

Jag skulle rekomendera dvärgvädur då dom är otroligt snälla, lagom storlek och lugna (såklart Individuellt). Du kan se bilder HÄR. 👍

Var någonstans bor du/har du möjlighet att åka? Finns säkert någon uppfödare i närheten. Kontakta de så får ni komma överens om en tid då ni kan komma och hälsa på ungarna. 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

crystalguurl
0

#7 jag har 2 lejonhuvade, dom är jätte snälla och borstar dom typ en gång i månaden, borde göra det oftare men mina är inte direkt "lyft upp mig! Gosa me mig!". Mina gillar inte att bli klappade, men det beror ju på individen ;) Tycker verkligen du ska ha en Lejonhuvad!

erebos
1

Hon vill ju naturligtvis ha en kanin som hon kan pyssla med. Det ville hon ha redan från början, men det var prompt jag som ville testa marsvin eftersom jag hade kaniner som barn. De var svåra att få tama o chinchillorna vill inte bli hållna. Dessutom kommer marsvinen inte ut så mycket pga att de kissar överallt o sen bara sitter o trycker i ett hörn. Jag bor i Norrköping o kan åka en bit om det finns nåt intressant. Sett lite på Blocket att där kan finnas nåt lämpligt. Tyvärr är hon ju så att hon vill ha första bästa. Jag vill sonda terrängen lite först.

[tintilar]
0

Jag tror inte att könet har ngn betydelse. Jag har min avelshaner inne sen i höstas - frigående, okastrerad uppenbarligen då han är aktiv avelshane i min genbank. Han är rumsren och luktar inte. Jag tömmer hans toalett regelbundet men inte dagligen.

Storleken tror jag inte heller har ngn betydelse gentemot de andra djuren. Viktigare då att välja en individ med det temperament ni önskar. Sen kan ju såklart en mindra kanin vara lättare att hantera för ett litet barn, och de äter ju mindre också.

Jag har gotlandskaniner. Väldigt sunda kaniner, tåliga och friska, och lättfödda. Min hane är otroligt tam och social av naturen och barnen älskar honom. Han väger ca 3,5 kg och det kan vara lite mkt för mina barn att bära tycker jag - han blir otymplig och dessutom stark om han skulle sprattla pga att de lyfter obekvämt, så de lyfter honom inte. Mina barn är visseligen bara 3 och 4,5 år så ganska små. Så jag tycker inte om att de lyfter och bär på vuxna kaninerna. Kaninungarna går bättre. Så det kan man ju tänka på när man väljer kanin åt ett litet barn. :)

Facie
0

Hade samma problem när jag skaffade min kanin. Jag köpte till slut en dvärgvädurs unge. en hane, och han har blivit helt underbar. Aldrig skvätt eller luktat annat en gott i hela sitt liv. Dock vet jag att många hanar kan skvätta, likaså honor.  
Med andra ord, man kan aldrig vara helt på den säkra sidan när det gäller kaniner. Kaninen beteende styrs mer av personlighet än av kön. 
Vill du vara på den säkra sidan bör du skaffa en vuxen kanin.

Pretty wise //

erebos
0

Kart de är individer =)

Läst lite om gotlandskaninen nu o det verkar vara en ras som ska vara ute. Vi bor i lägenhet, så det vi har att erbjuda som utevistelse kommer bli i koppel. Det verkar vara en fin kanin.

Dottern är 8 år o stor för sin ålder. Storleken på djuret är inte den avgörande rollen. Går den inte ihop med chillorna så får den ju vara inlåst när chillorna är ute. Tänkte bara att den kan skada mer ju större den är. Hon vill inte ha en vuxen kanin, utan en unge. Kan ju lägga en vit lögn iofs. Och burarna jag har är inte obegränsade. Har en vanlig gallerbur som är 140*70 tror jag, och så ett hemmabygge som är 190*80. Båda har väl en höjd på 55. Så höjden blir nog för låg för en större kanin. Hemmabygget är till marsvinen egentligen som har en öppen bur i samma storlek som står ovanpå. Vet inte än om jag kan ha kanin där med tanke på smittorisken. Annars är det gallerburen som gäller.

[tintilar]
0

#13 På jordbruksverkets hemsida finns info om måttbestämmelser för kaniner av olika stl. Tror att 70 är för lågt, förutom ev för dvärgkanin. Men jag är osäker, de har ju nylogen skärpt reglerna och ökat minimimåtten.

Jag har som sagt min hane inomhus - gotlandskanin - och det går fint. Men han ska få bo ute i sommar - om jag kan skiljas från honom… Men det är absolut en ras som behöver rörelse. Så frigående alt öppen bur med Hage anser jag är bäst. Sen hoppar gotlandskaniner riktigt bra, så kompostgaller är kanske inte tillräckligt som avgränsnig sas. Jag har det mellan vardagsrum och kök när vi inte är hemma för jag vill inte att min kanin ska vara i soffan o så. Och det är inga problem, han hoppar inte över. Men rent fysiskt kan han så skulle han bara ha en liten fyrkant att vara så med kompostgaller som enda hinder så skulle han ta sig över. Dom har både kapacitet och intelligens. :)

Annica med Kevin
0

Vi har två kaniner. En hona och en hane (kastrerad). Honan är en Lejonhuvad och hanen en Lejonhuvad med teddypäls.

Hanen är en underbar kanin som gärna lyfts upp, blir buren och hoppar upp i soffan och vill bli gosad med. han är otroligt lugn och mysig. Honan är mer restriktiv och mycket mer energisk men en underbar kompis till vår hane. 

Mitt tips? till dig är att köpa kaninen av en privat uppfödare så kaninen är "handvan" vilket vår hane var. Tror det är betydelsefullt att de blivit gosade med från början liksom.

Lycka till.

erebos
0

Jag sitter o läser o läser o blandar in andra större raser. Så nu blir jag sugen på en större. Ha ha… Men det är ju inte jag som ska ha den.

Tack för alla era råd, tycke o smak =)

[Sockertoppens_kaniner]
1

#16 Tror att du redan är medveten om detta men vill ändå skriva det. Det är du som har ansvaret för kaninen och även om det är barnet som vill ha den så har du huvudansvaret för den. Djur skaffar man inte om inte föräldrarna är beredda på att ta hand om djuret när barnet tröttnat. Som sagt så tror jag redan att du vet detta. Inget illa menat! :)

erebos
0

Japp… Det var därför jag skrev att jag inte ville bli uppläxad ;) Men tack för omtanken =)

emms
0

#16 Köp en fransk vädur 😉😉 Helt underbara kaniner! Har själv en som kommer framåt sommaren om allt går som planerat 😍

Emma

[SisselaJ]
0

Angående doft
Min hane har jag haft inne i ett år både ickekastrerad och kastrerad. Som ickekastrerad kissade han i t.ex. sängen och revirbajsade på vissa ställen. Men han luktade inte märkvärdigt mycket. Jag städar hans toalett varje dag och har buren bredvid sängen utan problem.
Nu är han kastrerad och kissar ingen stans förutom i lådan, och luktar ingenting så länge jag städar varje dag! Jag har också alltid haft en förkärlek för hanar. 🙂

Kaninernasbästa
0

Dvärgväduren är helt underbara… Nu har jag hermelin och korsning mellan lejonhuvad och dvärgvädur. Jag upplever Molly (Hermelinen) som ganska pigg och "livlig" med mycket energi. Det är såklart olika, Sen är de ju små och de hittar utvägar överallt. Huh, de är utekaniner… Men tycker även det är lite roligt med små raser. Hedda, den andra, har varit sådär överaktiv, men är nu underbar. Riktig mysproppe. Det är hon som är på profilen. Stampe, han dog i januari :( men han var dvärgvädur och helt och hållet underbar. Supersnäll och gosig. Frågan är ju vad ni vill göra med kaninen. Utställning, hoppning, eller en sällskapskanin? Vi har bara haft omplaceringar. Det är också rätt bra. Då får du (kanske) en någorlunda lyfttränad, ibland rumsren, och dessutom vet du hur stor den bli om den är vuxen. Men lycka till med kaninen!

erebos
0

Den ska enbart vara till sällskap =)

Pratat med veterinär idag om detta med kanin med marsvin. Det ska gå bra så länge de inte nosar på varann. Det blir inga problem. Men med mina chillor rekommenderade de att de inte skulle träffas eftersom de springer lösa också. Detta pga att de inte är artfränder. De hade dock aldrig stött på ett fall där kanin smittat chilla.

Nu vet jag inte hur jag ska göra längre. Vill ju inte riskera de andras hälsa.

[tintilar]
1

Vad menar vet att kaniner och marsvin smittar varandra med? Och varför är det ett problem att kanin o chinchilla inte är artfränder? Mina kaniner lever tillsammans med både höns, katter och hundar - inte artfränder. Varför skulle det vara ett problem?

Och vad gäller sjukdomar - vilka sjukdomar menar vet att de kan smitta varandra med genom att nosa på varandra? Om kaninen inte utsätts för andra miljöer och djur än vad marsvinen gör så finns det ju ingen risk att kaninen smittar dem med något de inte redan fått.

[Melbun]
2

Kaniner har en bakterie i näshålan som kan vara skadlig för marsvin som de kan få lunginflammation av. Antar att det är det som menas. men vad jag har hört så ska det gå bra att de träffas men helst inte bo i samma bur. Nu har jag dock inga marsvin och är ingen expert på ämnet men detta har jag hört tidigare från vet (även min egen) men det ska väl handla om att de har olika bakterieflora :P

erebos
0

Japp… Det gäller detta som kaninen har naturligt men som den inte själv behöver drabbas av fastän den har det. Marsvinen kan få svår lunginflammation o dö helt enkelt. Pratade med Roslagstull. De borde veta då de är mycket kända för sin kunskap om dessa djur. Angående chillan visste de inte om de kunde smittas. Är inte så orolig för det. Mer för skador isf. En kanin på flera kg o en kg på 600 g. Lite skillnad

erebos
0

En CHILLA förstås på 600 g..

[tintilar]
0

Okej. Men stl tror jag ändå inte har ngn betydelse. En kanin som är elak kan skada både stora och små.

erebos
1

Jo, det är jag mycket medveten om.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Jag tycker om dvärgvädur och lejonhuvade kaniner:) dem ör otroligt snälla:) Om du hade varit intresserad så har jag en blandras hane till salu bor i Dalarna Mora:) men ör det för långt går det nog att ordna skjuts på Djurtransport i fokus. Det är en hane i färgen gul/svart japantecknad. Han fyller 1 år i år. Jag säljer han då han inte passar i min Avel då jag vill satsa på renrasigt. Men han passar utmärkt till kel och hoppning:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

jela96
0

Tycker nog en dvärgvädur! Har själv en dvärgvädur hemma och han är helt underbar. Väldigt lugn och trevlig kille men kan dock vara lite sprattlig. En super bra ras och lär inte väga mycket i vuxen ålder. Har även en korsning mellan belgisk hare och dvärgvädur och hon är så underbar! Väldigt lätt hanterlig och mysig men med mycket fart på marken. Dock kanske inte så lämplig då kaninen lär väga 2.5-3 kg i vuxen ålder Annan ras som jag har bra erfarenhet av är lejonhuvad med tanke på att du inte gillar pälsvård så rekommenderar jag såfall en enkel manig! Har haft lejonhuvad både i vuxen ålder och som barn och båda kaninerna har varit snälla rakt igenom! Då hade jag ju dessutom 'mini lejon' så de vägde runt 1.5 kg :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[klarabastin]
0

hur gammal är din dotter?

erebos
1

Min dotter är åtta år och hon fick en svart dvärgvädur o är överlycklig 😊 Skapar ett nytt inlägg om att få den rumsren. Kom gärna med tips? där.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Förlåt om jag är en glädje dödare:) Men det låter lite konstigt min dotter fick är det inte hela familjen för det är vuxna som har huvud ansvaret;)

Smultrondraken70
1

#33 haha, så sant så, men jag sa också att "barnen fick varsin kanin" men i själva verket var de jag som fick dom;) =0 vuxenpoäng? nä skämt åsido, det blir alltid bäst som du skriver när djuret/djurens är hela familjens:) Små barn tröttnar garanterat (i allafall i perioder) någon gång under kaninens livstid:(

erebos
3

Nej, hon ska ta hand om den alldeles själv o jag tänker inte lägga mig i ett dugg! Men kom igen.. Seriöst? Skulle jag sitta o söka info o tips? o sen ge henne allt ansvar? Varför kan jag inte säga att det är hennes kanin när hon vill känna att det bara är hennes? Hårklyverier…. När hon tröttnar lär jag ju inte slänga ut den o önska honom ett bra liv. Skrev i början att jag inte vill bli uppläxad. Det finns faktiskt de som har lite vett också. Inte för att vara otrevlig, men många blir uppläxade här o många försvarar sina inlägg fån början för att slippa dessa kommentarer. Trist tycker jag. Tack snälla för att ni bjudit på era tips? o erfarenheter. Ser fram mot mer hjälp i andra frågor när jag söker stöd o råd om hur jag sköter min dotters kanin 😉

[Melbun]
1

Det är väl för att det inte är ovanligt att barnet tröttnar och kaninen hamnar på blocket, vilket många blir ledsna av att se. Jag tyckte det lät som att ni hade bra koll på läget med alla djuren ni har :) Lycka till med ninen!

Love Lejonhuvadekaniner
1

Det låter som den kommer få det bra😉#35 lycka till!

erebos
0

Det kommer han få. Tack ☺

Kaninernasbästa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild? Hade själv en svart dvärgdurshane :) Vad heter han? Lägger upp en bild på Stampe :)

erebos
0

Han ser ut som på din bild ☺ Han ska heta Sötis. Har gett massa andra förslag men har då fått höra att det är hennes kanin. Och att har hon bestämt det så ska det vara så. Själv tycker jag han kunde fått ett coolare namn 😉

[Nikita14]
0

Så fin!   Ser ut som min (fyraåringens)  Nikita, också svart dvärgvädur 🙂

I vår familj skaffade vi kaniner eftersom barnen ville ha kanin.  men självklart kände jag det som att det var jag som skaffade dem och hade ansvaret för dem!   Hade jag inte varit beredd på att ansvara för dem, så hade jag inte skaffat dem…

Barnen har döpt dem, och de har varsin som de tar hand om efter förmåga, men ansvaret är såklart mitt!

Lycka till!   Dvärgvädur är en underbar ras!

erebos
0

Jo, men så är det ju ☺Just nu är det mest jag som springer där o fjäskar för honom.

erebos
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara säga att det går jättebra. Inga olyckor än. Verkar ha fattat galoppen med toan direkt. Hoppas det fortsätter så ☺

Mollypierce
0

dvärgvädur låter bra :)