Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1393 ggr
matildakarlsson
0

Hur stor vatten flaska?

Jag undrar hur stor vattenflaska en kanin bör ha? räcker det med en 320 ml flaska? Har glömt vad min förra kanin hade.. Och ni som har marsvin, räcker det med en 320 ml för 2 marsvin + vattenskål eller bör man ha en på 600ml? tacksam för svar 🙂

Kan ha råkat sätta inlägget i fel grupp.

Leritza
0

320ml räcker till den kaninen jag har.

Farwuq
0

Jag kan inte detta, men så länge det finns färskt vatten tillgängligt och du tittar till dina djur så är nog inte volymen på flaskan kritisk.
Glöm inte att vattenskålar blir lätt smutsiga då djuren trampar runt.
Tätt tillsyn är därför bra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

matildakarlsson
0

Okey tack 🙂

Kaninernasbästa
0

Det beror helt på storleken och hur mycket den dricker på en dag. Tycker du att det är ganska lite kvar i flaskan så kanske du vill byta till 600ml. Jag har lejonhuvad och dvärgvädur. Hon bor ute och på vintern fryser det långsammare med 600 ml och då är det ju som bra om jag inte behöver andra på sommaren :)

Kaninernasbästa
0

Lejonhuvad/dvärgvädur ska de stå

smellcaramell
0

min kanin dricker nästan 500ml vatten om dagen, så jag har en stor flaska för om jag skulle försova mig skulle jag kanske inte hinna fylla på vatten och då har jag hellre en stor flaska (en liter) så att jag vet att han har vatten, dock fyller jag oftast bara typ halva och byter när den är tom, om jag inte ser att det är lite kvar och ska åka bort d.v.s.

[Nikita14]
0

Jag har en vattenautomat som rymmer 1 liter, plus en vattenskål, då jag varit med om att metalldelen på vattenflaskor ramlat av så de inte kunnat dricka…    Två kaniner.

Awa86
0

Har gått över till vattenskål för ett par år sen efter att jag tröttna på allt läckande pga av temperaturskiftningar eller att avlagringar bildats i pipen (mycket kalk i vattnet här), att det tar sån tid för kaninstackaren att få i sig tillräckligt med vatten (tänk själv att vara törstig o bara få i sig puttelite i taget) och frysandet på vintern (har faktiskt mindre problem med det i skål är väll att det fryser så snabbt i pipen + vem vill slicka på en metallkula när det är - ute), dessutom dricker de på ett mer naturligt sätt ur en skål. 

Orsaken att jag ändå hade flaska så länge var att folk säger att skålar skulle bli smutsiga snabbt men tycker inte det blir särskilt smutsigt i en kaninskålen jämförelsevis blir hundarnas mycket äckligare, dessutom bara att diska ur lite lätt med en normal diskborste när man byter vattnet, mycket smidigare än att stå där med flaskborste o ändå inte få rent överallt o framförallt pipen brukar ju bli riktigt ohygienisk med tiden, bara haft en flaska där man kunde ta isär delarna i pipen o rengöra men den var dyr och gick sönder rätt fort, alltså går det både snabbare och smidigare att byta vatten i en skål.  

Hur mycket vatten de dricker är väldigt individuellt men tycker det känns bäst att ha en stor skål/flaska (egentligen hellst 2 flaskor eftersom de har en tendens att krångla)

Fridaaaa
0

320 ml räcker till en dvärgkanin och även till två marsvin. Mina marsvin har det och de dricker inte ens halva per dag

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

matildakarlsson
0

Okej :)