Åke...
Som jag skrivit innan så har Åke fått springa lös.Märkte för någon vecka sedan att han kissat i min säng.Jag tvättade sängkläderna men detta upprepades ca 2 ggr. Jag vill verkligen ha honom ute för han förtjänar inte att sitta i en bur.Jag älskar verkligen honom och vill hans bästa.Jag har haft 3 kaniner innan och Åke har ärlig talat varit den bästa,han är mer social än vad de andra kaninerna varit.Självklart älskade jag dom också men det är något speciellt med Åke.Sen finns det ett problem till han biter väldigt gärna i ens kläder som man har på sig och då kan det ju hända att han råkar bita mig också.Jag är inte så känslig men min mamma är så hon tycker om honom jättemycket men är lite rädd för honom eftersom att han bitit henne en eller två gånger innan.
Kan jag göra något åt dessa sakerna?
Jag ÄLSKAR honom verkligen❤️
Testa att kastrera honom om han inte redan är det. Efter kastrering så slutar många hanar kissa utanför buren för att markera revir. Ingen garanti dock.
När han biter säg bestämt nej och putta iväg honom från det han gör. Inte hårt men så att han blir avbruten ungefär.
Min hane kan bita i kläder och gräva i kläder när han tycker att det räcker med något. Kan vara när ja borstat honom och klippt hans klor, då tycker han det är tråkigt och inte så kul så då kan han göra så efter ett tag. Eller om man har hållt honom för länge och klappat honom och sånt. Det är hans sätt att säga nu räcker de.
Emma
Kastrera, min hane har inte kissat alls utanför buren sedan han blev kastrerad.
Som de andra skrivit så är det ett bra alternativ att kastrera honom. Angående att han biter på kläder, har han grenar? Ge honom hans favoritgrenar och annat att tugga på. Se också till att han är aktiverad, ge honom tunnlar, grenar, toarullar, halm att bygga med osv. Min kanin slutade bita mina kläder efter att han fått massa leksaker (;
Tack för alla svar🙂
Ska åka iväg ikväll för att köpa lite saker som aktiverar honom 🙂 Jag har bestämt mig för att kastrera honom snart då jag tror att de vore en bra ide🙂
Lycka till :) berätta gärna om hur det gick sen :D