Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1807 ggr
SaraB
0

Bettfel

Det här med bettfel, kan kaniner få det på "senare dar", att det liksom utvecklas vi senare ålder? Eller ser man det direkt när dom är ungar?

Tacksam för svar! (:

Noa-Nisse
0

Skalman hade det inte som unge.. för när jag köppte honom, så visade hans uppfödare upp tänderna för mig och de såg helt normala ut. men efter ca en månad började hans tänder växa fel.. antagligen för att dvärgvädurar och andra dvärgraser är avlade för att ha så platt ansikte som möjligt så får inte tänderna "plats"

Medarbetare på Hundar.ifokus

Trasdocka
0

Vissa uppfödare säljer dessutom vidare ungar och har trix för att "dölja" att ungarna har bettfel genom att visa på speciella sett. Vet även riktigt duktiga kaninmänniskor som lyckats blivit lurade. Nu säger jag ju inte att det är så för dig men det finns några knasbollar där ute. Bettfel är genetiskt och kommer fram när de är små, men sen kan de få andra sneställningar av andra orsaker så klart.

lolaisdenied
0

Hur ser det ut när kaniner har bettfel? Ingen som har bild?

Trasdocka
0

flårhackebackens hade superbra bilder på sin hemsida som hon ritat. Om du söker på google kommer du in på hennes sida :) Det finns ju dessutom olika sorters bettfel, underbett, tångbett, olika sorters snea bett osv osv.

Susanne-L
0

http://www.kaninhem.se/BETTFEL.htm

står jättebra beskrivning om detta!

Tycker att alla ska läsa detta och ta till sig, så att vi slutar att avla fram fel bett.

lolaisdenied
0

#4 & #5 tack så mycket

Trasdocka
0

#5 det är de som är flåhackebackens kaniner :)

SaraB
0

Är det någon mer som kan svara på min fråga?

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

dock vet jag med 110 % säkerhet att skalman INTE hade bettfel när jag fick honom. eftersom han inte var färdigvuxen så kan bettfelet komma i lite senare ålder.. ALLA kaniner får inte sitt bettfel när de är små kaninbebisar.. men det är nog betydligt vanligare men jag tror heller inte att en kanin får ett bettfel (av genetiska skäl) helt plötsligt när den är 5 år gammal… men kaniner kan får bettfel av andra vis också.. ex. om dom hoppar ner från något och slår i tänderna mot en hård yta, t.ex en sten, så att tänderna blir fel formade, men det hindrar ju en inte att avla på den kaninen. nästan samm sak som att en person som varit tvungen att amputera bort en arm skulle få ett barn utan en arm… hoppas ni förstår hur jag menar! ;D :D

Medarbetare på Hundar.ifokus

Susanne-L
0

#7 Förstod det =) skulle bara göra det lättare för henne att hitta sidan, tog själv en liten stud innan jag hittade rätt information

SaraB
0

#9, tack. Hoppas att det går bra med Skalmans bettfel! :)