Sår i nacken?
Jag upptäckte ett sår i Ta-Sias nacke. Det var inte färskt, var under 1 cm och såg ut som ett skrapsår, inget djupt eller "brett", men såg narigt ut. Det är mörkt och jag har ingen bra kamera, så jag kan inte ta bild, men undrar ifall jag orsakat det när jag lyft henne under rumpan men "styrt" med nacken. Tanken var att inte lägga någon vikt i nacktaget, utan allt under rumpan, men kan ett sår uppstå i nackskinnet ifall jag misslyckades med lyftet?
Jag är nybörjare, och det kan mycket väl vara något uppenbart jag missat. Det kan också vara att hon hoppat in i en gren. Jag får hålla koll och se ifall såret växer eller ser värre ut.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Som jag tidigare sagt än nackskinnet väldigt kännsligt och kaniner SKA INTE bäras i det. Ska du bära kaninen så ska du inte heller "styra" med nackskinnet, utan du ska hålla under kaniners rumpa och bröstkorg/mellan frambenen.
Utan en bild kan jag dock inte säga vad det är för sår eller vad som orsakat det.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Såret är borta, jag har letat i över en vecka, men jag hittar det inte. Vad jag istället hittat är hudflagor som liknar det man får vid mjälleksem. huden.se/sites/default/files/styles/galleryformatter_slide/public/mjäll.jpg Vid nacke och öron.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag kan nämna att det verkar som om det är kala fläckar vid de områden jag märkt flagor. Kan det vara kvalster? kaninmagazinet.se/2014/january/kvalster.html Någon som har erfarenhet av detta? Behandling, kostnad, hur ofta buren ska städas, täcker försäkringen, kan det vara något ofarligt?
Jessica Jones (2015-)
#3 Jag skulle gissa på att det bara är hud. Om man får ett sår så flagnar ju det i slutet, är det i hårbottnen syns de ju ännu bättre.
Jag skulle försökt borsta bort det och vänta några dagar. Bildas det fortfarande "mjäll" så är det veterinär som gäller :)
Emma
Jag har ringt veterinär och väntar på att de ringer tillbaka. #4 Det förklarar flagorna i naken, men det är på öronen som är konstigt. Inget som krälar syns dock. Jag får ta min kam och borsta lite. EDIT - De på Roslagstull sa att jag kunde avvakta och se ifall det blev värre och Ta-Sia verkar besvärad innan jag tar in henne. Hon har ju kliat sig en del idag, men inte speciellt där hon har hudflagor.
Jessica Jones (2015-)