Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 851 ggr
Kamparkempe
1

para hane över 4 år?

Hej! Jag har läst att man inte ska para kaninhanar över tre eller om det var fyra år. Jag undrar då varför eftersom det aldrig står något riktigt svar på det. Blir det slitande för hanen eller på hjärtat? Jag har undrat länge och skulle vara tacksam för svar 🙂

RebeccaG
0

Det är bs. Hanar är normalt sett fertila hela livet, så du kan para sålänge han orkar para😉
Jag har en hane som blev pappa(igen) i somras, då 7½ år.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Peak303
1

Ja det sliter på en hane att para en hona. Men att man inte skulle para en kanin över 3-4 år låter konstigt. Vet många som avlar på kaniner betydligt äldre än så.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Kamparkempe
0

okej, vad kul! Men på många sidor har jag läst att man normalt ska ta hanen ur Avel vid 3-4 år. Då är det med tanke på hanens kondition och ifall han ''är gammal'' vid den åldern? #1 #2

Kamparkempe
0
VildaVittra
6

#2 "Ja det sliter på en hane att para en hona."

Vad baserar du det på?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Peak303
1

#5: vad jag baserar det på? 
Vet att flera uppfödare jag pratat med haft hanar som inte blivit så gamla då dem använts så pass mycket i Avel som dem gjorts.

-'  Malin Hultman

VildaVittra
5

#6 Hörsägen alltså, tack, då vet jag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Peak303
1

#7: Så du anser alltså att det inte alls tas något på hanen då han parar en hona?

-'  Malin Hultman

VildaVittra
3

#8 Var skrev jag något om vad jag anser? Jag frågade vad du baserade ditt tvärsäkra påstående på. Är det fel att ha kritiskt tänkande när det gäller information som sprids på nätet?

Peak303
3

#9 Ditt inlägg var inte de mest trevligaste sättet att svara på. Sen lät de precis som om du ansåg att jag hade fel. Så jag ifrågasatte varför du ansåg att jag hade "fel".

-'  Malin Hultman

Denna kommentar har tagits bort.
Chinesecrestedlover
0

Hej! 

Det låter i mina öron som totalt bs inte för att jag har gjort några efterforskningar i ämnet eller så… men hade en hane som jag parade (hade parats tidigare då han var yngre, inte för att jag tror att det har betydelse men…) då han var 10 år, han och honan (som naturligtvis var ung) fick sju fina, friska ungar. Han verkade på inget vis påverkad av att paras. Han var en gammal krutgubbe i och för sig… men kan inte se att det skulle vara dåligt för "äldre herrar" eller påverka deras hälsa att bli pappor på äldre dar😉 

Mvh/Chinesecrestedlover

IdaL
0

#11 Måste bara inflika lite med att man anses inte som barn när man är över 18 år, enligt svensk lag :) Och du måste vara 18 år för att ha ett uppfödarnummer i SKAF så att man som barn får föda upp kaniner förstår jag inte var du fått det ifrån.

Sen för övrigt så ja de tar på djur att producera djur, inte bara för honan utan även för hanen.

VildaVittra
0

#13 Nej, åldersgränsen är 7 år inom SKAF, jag ringde och frågade för jag trodde inte mina ögon. Så det är SKAF själva jag fått det ifrån.

IdaL
0

Jag vill bara tillägg/förtydliga att jag menar att en hane inte bör få massproducera kaniner, dels för att det blir jobbigt för hanen samt att det känns väldigt oetiskt. men ett par kullar per år ser jag inte som ett hinder. Så länge hanen är pigg och fräsch så låt han ha sina roliga stunder oavsett ålder.

IdaL
1

#14 Åldersgränsen för att ställa ut kaniner är 7 år ja, då ställer man ut som junior. Att ha ett uppfödarnummer gäller 18 år, du kan däremot få ett uppfödarnummer som 7 år gammal MED målsmans godkännande, det vill säga att målsman håller ansvar för den minderårigas Avel.

VildaVittra
0

#16 Ja, man får alltså bli uppfödare som 7-åring. Tror du det gynnar kaninernas hälsa att det är så? Nej, om det var målsman som alltid var ansvarig, skulle det vara målsman som står på pappret. Och efter ett antal år på denna sajt så lär du veta hur många unga som avlar hej vilt på vilket avelsmaterial som helst utan föräldrarnas insyn.

Höj gränsen för all Avel till 18, först då är hjärnan helt utvecklad och man har möjligheten att förstå det man läser helt och vilken effekt det blir för djuren.

IdaL
1

#17 Läs inlägget en gång till. Om det finns 7 åringar som sköter en hel uppfödning trots att de är målsman som måste godkänna uppfödarnummret så anser jag att man bör nog ifråga sätta föräldrarna i fråga inte barnet. Hur föräldrar sköter sina barn kan tyvärr inte en förening sköta, det finns det myndigheter som tar hand om.

Ja jag är helt med dig på att många avlar på kaniner hej vilt här, minderåriga främst. Men jag skulle vilja säga att i kanske 95% av dessa fallen är det inga SKAF anslutna medlemmar. Dvs det är oftast blandras kaniner som barnen tycker är söta och tycker det är roligt med kaninungar. Så att höja en åldersgräns tror jag inte löser något problem.

Anledningen till att man kan få ett uppfödarnummer som minderårig med målsmans godkännande är att för att man som junior ska kunna introduceras i kaninvärlden. Givetvis vill man som förening se till att rekrytera nya yngre förmågor för att klubbverksamheten ska kunna växa vidare när den äldre generationen "dör ut" så att säga. De vet väl alla som tillhör och arbetar med en föreningsverksamhet. I vår klubb vägleder vi och anordnar kurser för att våra juniorer ska få en bra kunskap och introduktion i kaninvärlden.

VildaVittra
1

Lika moget beteende som vanligt när man nämner SKAFs dåliga sidor. "Om vi röstar bort konstruktiv kritik så syns det nog inte hur okunniga SKAFs uppfödare verkligen är"? Det är synd att ni inte istället funderar på det jag skriver, kanske skulle vi slippa att folk avlade på kaniner med bettfelsanlag då? 

#18 Jag behöver inte läsa igen, jag läste korrekt från första början. Och jo, att höja åldersgränsen kommer göra att ALLA som avlar är vuxna som gått på högstadiet i alla fall. På högstadiet börjar man läsa om genetik om än på en väldigt låg nivå. 

I hundvärlden får man inte vara uppfödare innan 18 års ålder, ändå har vi en väldigt aktiv ungdomssektor, för medlem får man vara, men man får inte avla. Varför skulle det vara skillnad med kaniner? Det är ju inte bara när kaniner får ungar som man lär sig om djuren, det är ju bättre att man under ett antal år just lär sig innan man börjar föra anlag vidare.

IdaL
4

#19 Varför är du så aggressiv? Du undrar varför folk snäser av dig och svarar irriterat mot dig och inte vill föra en diskussion med dig. Jag tycker inte det är konstigt alls, du bemöter människor på samma sätt som dom bemöter dig. Du svarar arrogant och klankar ner på andra. Tycker du beter dig väldigt omoget med andra ord.

Fast du kan ju helt omöjligt läsa mitt inlägg rätt för då hade du förstått vad som menas. Att höja åldern kommer INTE förändra något, slutdiskuterat. Däremot skulle vi kunna ändra på en massa annat, t.ex. borde inte djuraffärer få sälja kaniner. Den skaf uppfödning som förekommer är till största delen seriös, givetvis finns det några fåtal icke seriösa men de finns de ju i både hund och kattvärlden också. Den oseriösa delen av kaninuppfödare ligger ofta helt utanför de två förbunden som finns i kaninvärlden, dels för att förbunden inte vill stå bakom icke seriösa uppfödare. Hur man kommer åt dessa icke seriösa är dock svårt för vi kan inte styra vad folk gör i sin trädgård så länge det inte är lagstiftat.

Men ändå förekommer det väldigt oseriös hundavel? Har du kollat på hälsoproblemen hos hundar, nästan varje hundras idag har någon sorts vanligt förekommande hälsoproblem, kallar du det sund Avel?

VildaVittra
0

#20 Snälla, jag ber även dig att sluta att tillskriva mig saker. Försök att läsa inlägg med en neutral ton. Det blir förbaskat tråkigt när ni inte kan föra en diskussion utan att försöka göra det till att handla om mig och min person. Lägg gärna tillbaka mitt inlägg, det stred inte mot någon skrivregel. 

Vadå slutdiskuterat? Vad var det där? Bara för att du skriver något gör ju inte att det blir sant. Och jo, så länge människans hjärna inte är färdigutvecklad hos barn så kommer en åldershöjning att för'ändra massor. 

Hade du läst mina inlägg i frågan om hundavel så skulle du veta vad jag samt forskare anser vara sund Avel, all hundavel sker som sagt inte inom SKK, vet du vad funktionsavel är?

IdaL
3

#21 Jag läser alla dina inlägg i neutral ton och försöker verkligen att få det till att du inte låter negativ men hur jag än vänder och vrider på det så har dina inlägg alltid en väldigt negativ ton. Jag ber även dig att läsa mina inlägg i neutral ton vilket du inte gjort. Just nu skriver jag till dig eftersom det enbart är du som diskuterar utifrån ditt eget tycke, du har inget förbund du står bakom utan utgår helt från dina egna åsikter och tankar.

Jag anser att saken är slutdiskuterad eftersom att det inte går att föra en konversation med dig på ett civiliserat sätt. Du kan inte acceptera att andra tycker olika och anser att bara för vi har en delad åsikt så är jag emot dig som person. Sen blir jag givetvis arg när du diskuterar mitt förbund och kallar oss inkompetenta och anklagar oss för att avla på defekta djur, det kan jag helt och hållet stå för. Jag kvarstår vid att en åldershöjning inte förändrar eftersom aveln ligger utanför förbundet. Hade däremot jbv gjort en åldersgräns så hade det absolut kunnat förändras. Men sen och andra sidan så tror jag främst det intresset som utbildar, jag känner många 17 åringar som kan mer om kaniner än en 71 åring, kunskap sitter inte i åldern.

Nej jag har inte läst ditt inlägg om hundavel eftersom det är helt irrelevant till kaninavel. Återigen, varför förändrar då åldersgränsen på 18 år för Avel på hundar någonting då om aveln ändå sker utanför förbundet? Eller du menar att jbv har en åldersgräns?

Förövrigt är det ingen som tagit bort ditt inlägg. Det blev bortröstat av Kanin iFokus medlemmar, de ansåg antagligen ditt inlägg väldigt opassande.

Smultrondraken70
0

#9 kritiskt tänkande är väldigt viktigt! vi bombas med info, och allt för mycket blir sanningar, utan grund. Tummen upp för dig Vildvittra:)

tlover
0

#0 Är det på utländska kaninsidor du läst det kanske?

Jag har läst på utländska kaninsidor (eller om det var en studie på utländska kaniner, jag är inte helt hundra) att hanar som spenderat längre tid i små burar (dvs äldre hanar) ska kunna bryta ryggen av sig då dom paras eftersom do har så underutvecklade ryggmuskler. Det ska däremot vara vid mindre burar än vad som tillåts i Sverige.

Jag vet inte hur vanligt det är däremot.

l'm back

Kamparkempe
0

okej, tack 🙂 men honor då? blir de sterila efter 4 eller om det är 5 år? eller är det att det sliter på dem då, att passa upp på ungarna? #24

tlover
0

#25 Dom blir inte sterila efter 4-5 år (eller det finns säkert nån kanin som blivit det men det skulle isåfall vara ovanligt) men eftersom de flesta får sämre form med åldern (även människor) så spelar det ju tex roll. Sen är det väldigt slitigt att vara dräktig, dia osv så ju äldre dom är ju större är risken att det sliter för mycket (bara att åldras är ju slitigt).

Man får gå efter hur kaninen är helt enkelt,

Men man ska ju alltid komma ihåg att PARNING och att ta kullar alltid är en risk för honan. Honor i "prima ålder" dör ju till och med inte bara för unga eller för gamla honor. Men med för unga och för gamla är ju risken betydligt större.

Ska man ta kull ska man veta att man riskerar kaninens liv helt enkelt, skillnaden är bara hur stor risken är inte om det finns en risk.

l'm back