Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2368 ggr
SofieShe
1

Död orm i kaninens hö

Äckligaste jag varit med om! Hittade nu för någon minut sedan en död orm i min kanins hö! Hennes är köpt från djurbutiken och kommer från lissma gård. Kan hon få sjukdomar från att ha ätit av höet?

VildaVittra
1

Det finns en ökad risk för botulism. Jag skulle kassera balen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1

Säger samma som #1

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SofieShe
0

#1 #2 Klart att jag inte kommer ge mer av det höet. Dock har hon nästan ätit upp hela balen/påsen redan. Jag hittade ormen i hennes bajslåda under höhäcken :( vad är symptomen för botulism? Kan man bota det om hon skulle få det?

Henni-Chan
1

Om hon inte gett några symptom hittills skulle jag bara avvakta och som tidigare säger kasta balen. Men skulle höra av mig till djuraffären/lissma som du köpt balen av och be om ersättning! Det har jag gjort när jag hittat äckliga saker som plast, mögel och torkade djur i mina balar. De är ofta mycket tillmötesgående och ger ersättning 🙂

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Niklas
0

Fotografera ifall du tänker reklamera.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[krysopras]
0

Kasta resten av höet. Man kan inte bota botulism. Botulinumbakterier kräver en miljö utan syre, så det är mer med hösilage som det finns risk, inte i vanligt hö som har lufttorkat. Tag det lugnt. 

Ett djur som får botulism blir förlamat och dör.

VildaVittra
2

#3 De flesta djur som får det dör, men måla inte fan på väggen, sjukdomen är ytterst ovanlig. SVA har en skrivelse om hästar, men du kan få en uppfattning om vad du ska hålla utkik efter. http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Nervsjukdomar/Botulism/

Men som sagt, din kanin kommer med största sannolikhet inte att få den, risken är förhöjd, men den var väldigt låg innan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SofieShe
0

#4 Tack så mycket för hjälpen!

VildaVittra
2

#6 Det är en myt att det är hösilage som är den största boven. Botulismbakterien kräver inte en syrefri miljö, men den trivs bättre i en sådan.

SofieShe
0

#6 #7 #5 Usch vad hemskt! Okej tack allesammans

[krysopras]
3

Du bråkar i ännu en tråd där en orolig kaninägare skriver om något som är viktigt för henne.

Det är ingen myt med botulinum i hösilage. Här får du lite info från väldshälsoorganisationen. Botulinbakterier kan inte  föröka sig och producera toxiner i syrerik miljö. Hö skall alltid förvaras i syrerik miljö. När väl toxinet har bildats dör det dock inte av syre, bara av upphettning. 

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs270/en/

Key facts
  • Clostridium botulinum is a bacterium that produces dangerous toxins (botulinum toxins) under low-oxygen conditions.
farvendal
0

Troligtvis är det ingen fara. Det händer ibland att ormar, råttor och fåglar följer med. Men jag hade nog också kastat höet för säkerhets skull.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

SofieShe
0

#11 #12 tack så mycket! Kastade påsen och rensade buren på varenda höstrå jag kunde hitta. Ska åka till butiken nu och prata med dom och be om nytt hö. Tror inte heller det är någon fara. Men håller lite extra koll på henne ändå.

VildaVittra
3

#11 Vem bråkar? Inte jag, jag upplyste dig om att du har helt fel när du skriver att botulismbakterier kräver syrefritt. Se här:

"Vid gynnsamma betingelser, framför allt i syrefri miljö, kan sporerna övergå till vegetativt stadium och bilda toxin. "

Om det nu varit så att bakterierna enbart förökade sig i en syrefri miljö som du skrev, så hade det inte stått "framför allt". Och "low-oxygen" är inte samma sak som syrefritt.

Smilla Kanin
0

Usch! Ursäkta att jag frågar men blev lite nyfiken. Vet du vad för sorts orm det var? Var den stor?

[Jennah]
0

Usch, vad hemskt. Tror botulism är vanligare i plastade silage-balar (ni vet de vita äggen ut på åkrarna ;)), och inte i småbalar som ditt hö antagligen var. Har haft häst i många år och det du säger är ju något som tyvärr händer ibland, att man hittar små döda djur i höet när man redan givit en del av det till sina djur. En gång hittade jag en liten fisk, det var ytterst märkligt…..

Du har gjort helt rätt i att slänga höet och gå och prata med djuraffären så de ersätter dig. Tror absolut inte det är någon fara för din lilla kanin, men det är bra att ha koll :)