Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 1739 ggr
[selmatelma1]
0

undran

Så har parat min hona så hur länge dröjer de innan ungarna kommer ? Bör honan va instägd el går de att hon e inhängnaden också? Bara trevliga svar tack inga otrevliga svar

Fridaaaa
6

25-35 dagar går de dräktiga  (sånt anser jag att man ska veta innan man parar).

Hon kan vara i inhägnaden första 2-3 veckorna, sista veckan mer vila, så hade jag gjort.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[selmatelma1]
0

okej har läst mycket på olika sidor där står se olika. okej. så sista veckan ska hon va instängd i buren?

em.nord
0

Hon behöver ju inte vara "instängd" men mer begränsad yta och allt förberett 1v i förväg. Bolåda, bomaterial osv Hur stor är buren?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[selmatelma1]
0

120×60×60 tror jag att de är. hur menar du med begränsad inhägnad?

Fridaaaa
1

Ska hon ha kull bör du ha större bur.

[selmatelma1]
0

150 bur då? är de ok att byta nu ??

Fridaaaa
0

#6 Ja bättre om bredden är minst 50-60 cm.
Ja det kan du göra.

em.nord
0

Ja den buren är för liten! Jag menar om du har en stor inhägnad till henne kan du ju sätta upp skiljevägg så den blir mindre om du vill ha bättre koll. Massa småbebisar som kommer fara runt snart också. Mamman behöver sitt utrymme med så hon inte behöver ha ungarna på sig hela tiden. Tycker jag. Alldeles för liten bur även utan ungar. Igen; är min åsikt. Ungarna behöver ju också få träna sina kroppar. Fara runt o skutta och leka. Massa skoj osv. Svårt i en så liten bur.

emmans blogg

[selmatelma1]
0

150 bur ska jag försöka fixa innan dess.

[selmatelma1]
0

Ska försöka få tag på 150 bur. kan hermelin ha 120 buren då? el bör han också ha 150 bur ?

Fridaaaa
0

#10 Hanen kan ha 120 buren (om det är godkänd höjd och bredd såklart) 120bur säger inte så mycket 🙂

[selmatelma1]
0

Den e 120 någonting ska be min man mäta ikväll .

[selmatelma1]
0

är det normalt att honan är lite bitig när hon e parad? annars hur go som hälst.

[selmatelma1]
0

??

farvendal
0

Ja, det är normalt att honan är lite grinig av sig. Så länge hon inte är väldigt elak.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
0

#14 Tänk på att inte putta tråden samma dag den är skriven eller så kort efter att det är skrivet i tråden 😉

Vissa kan bli det andra inte, väldigt individuellt. Kan ju ha dålig dag med

[selmatelma1]
0

Hon e väldigt snäll för övrigt. okej då vet jag .

[tintilar]
0

Kolla på jordbruksverkets hemsida så ser du vilka mått som gäller för kaninbur - och för hona med ungar. Hon måste inte vara instängd när hon ska ha ungar. Men se till att hon har en rymlig bolåda där hon kan lägga sina ungar, halm att boa med och undvik att städa buren dagarna innan förväntad födsel (beräknad födsel kanske beror på stl men runt 30 dagar är de dräktiga). Sen kan du undvika att städa precis efter födseln också, låt det gå nån vecka och städa inte där hon lagt ungarna utan ta bara bort toaletthörnorna.

Honan kan bli lite lynnig under dräktighet. Jag personligen tar en hona ur Avel om hon blir aggressiv eller bits under sin dräktighet för det är inte ett beteende jag vill föra vidare. Beteendet brukar försvinna när ungarna kommit och blivit några dar men för en del honor hänger det kvar längre.

När honan fött är det bra att lämna ungarna ifred första dagarna - en hona som blir störd/orolig kan bita sina ungar illa av stressen. Ha gärna en bolåda som du kan lyfta av taket på så kan du kontrollera boet utan att röra i det. Honan kommer att plocka päls från sin mage mot slutet av dräktigheten och bädda för sina ungar. När ungarna har kommit kan du konstatera det, och sen kan du vänta några dagar innan du ev räknar ungarna - utan att lyfta upp dem ur boet. Om du kan lyfta bort taket på bolådan kan du dagligen lyfta på det och titta så att ingen unge ligger död i bolådan utanför boet. När ungarna är ca 10 dagar öppnar de ögonen och då kan man börja lyfte upp dom och räkna lite mer noga. Vid ca 3 veckors ålder börjar de krypa ur boet och utforska världen lite mer. Då kan du utan problem börja hantera dem.

[selmatelma1]
0

Ok har läst allt de där. Hon va lite bitig men nyfiken på vad jag gjorde.

RebeccaG
2

När jag har dräktiga honor följer jag deras rutiner omkring Motion så långt det går. Dock hoppar dem inte under dräktigheten. Men annars är dem ute och lunkar på promenader som vanligt. 1 vecka före beräknad födsel tar jag bort promenaderna och låter dem gå i hagar. Någon dag före datumet för tidigast födsel helstädar jag buren, så det bara är till att tömma tillåtna under den första veckan/veckorna så hon får vara ifred med bebisarna utan att jag ska störa onödigt mycket. När ungarna är födda stannar hon i buren under de första 24 timmarna. Därefter får hon gå ut i hagen igen och när ungarna är 2 veckor får hon följa med på kortare promenader igen.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[selmatelma1]
0

Ok vet det.

[selmatelma1]
0

Har hittat 160 bur som jag tänkte köpa te honan . hanen får den som e 120

Fridaaaa
1

Tänk på att ha extraburar när det är dags att sära ungarna från mamman och syskon från varandra🙂

[selmatelma1]
0

Ja det vet jag . tänkte spara en unge. vet inte än om de blir hona el hane vi sparar.

[selmatelma1]
0

brukar honorna va väldigt hungriga efter PARNING? dom får 1/2 dl honan o hanen sen har vi en annan hane som får 1 dl .

Fridaaaa
0

#25 Sällan i början, vissa kan bli mer hungriga sista 1-2 veckorna. Jag har aldrig haft hona som varit väldigt hungrig första 1-2 veckorna efter parning

[selmatelma1]
0

okej.

[selmatelma1]
0

Behöver honan c vitamin i vattnet ? har en lite flaska med sån hemma …

Fridaaaa
0

#28 Nej. De får i sig tillräckligt med vitaminer genom bladgrönsaker/grönsaker

[selmatelma1]
0

Ok . har bara morötter hemma ..

Fridaaaa
0

#30 Morötter  = godis. Mina får grönsaker 1-4 ggr/vecka, t.ex persilja.
Finns bra lista på kaninmagazinet.

[selmatelma1]
0

morötter e grönsaker inte godis. . dom e inte vana vid grönsaker annars .

Fridaaaa
0

#32 Morötter är godis för kaniner. Nyttigheter i men även en hel del onyttigheter.

[selmatelma1]
1

morötter är inte godis.

Fridaaaa
1

#34 Innehållsmässigt är det mer godis. Mina får det högst 1 gång/vecka, får de annat godis får de inte morot. Ger hellre nyttiga bra grönsaker till dem :)
Och får t.ex din hane 1 dl pellets per dag och honan 0,5 dl per dag är det inte att rekommendera med morötter ofta.

emms
2

#34 Morötter innehåller väldigt mycket socker för att vara en grönsak, rotfrukter överlag innehåller mycket stärkelse/socker. 

Bättre att ge:
Salladsblad av olika sorter (isbergs är mindre bra)
Spenat
Broccoli
Örter
Små mängder kål av olika slag. Är nyttigt och innehåller mycket vitaminer men är även gasbildande.

Mindre bra i näringssynpunkt, mer som godis:
Morötter
Banan
Äpple
Frukter överlag
För mycket kål
Knäckebröd och dylikt

Kan ges i små mängder men är mer godis. :)

Emma

[selmatelma1]
0

Dom e inte vana vid grönsaker .

emms
1

#37 Då är det bara att vänja dom! :) En liten bit i taget och sedan öka för varje gång.

Emma

kanin och häst
0

#37 då är det bara att vänja dem vid det, det är inte svårt och tar inte flera år. Ge en liten bit i taget per dag ungefär när du vänjer, sedan får du öka mängden lite i taget.

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[selmatelma1]
0

Dom blir lös i magen nästan direkt

Alvsas
0

#40 ge dem mindre mängder då ;)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

[selmatelma1]
0

Dom får sitt vanliga foder o hö de får räcka.

[neptunens]
7

#42, wow, vilken härlig attityd.

Fridaaaa
1

Välkommen tillbaka btw 😉

[selmatelma1]
0

en 160 bur e beställd. inhägnaden är på 2×2 meter ..

[selmatelma1]
0

Tänkte ge honan grönsaker när ungarna e födda. nån morot med mer. kan hona gå te sammans med mamma ?

[selmatelma1]
0

??

[Nikita14]
1

#46  Vad menar du?  "kan hona gå te sammans med mamma "

Vilken hona kan gå med vilken mamma?

Fridaaaa
0

#47 Återigen tänk på att inte putta upp tråden så tätt inpå, svar kommer. Hade bara gått 21 min.

#46 Ja de kan vara med mamma, men är det många honor krävs mycket yta.
Bättre att vänja honan långsamt nu vid bra grönsaker (bladgrönsaker främst)

[selmatelma1]
0

Tänkte inte på att skriva allt på samma ställe. hur menar du??

Fridaaaa
1

#50 Ja du skrev inlägg #46 och sedan #47 bara 21 min efter med massa frågetecken

[selmatelma1]
0

Vad har de med frågorna att göra ?

em.nord
4

#52 det har med sajtens regler att göra och dessa regler måste följas i ALLA inlägg.

emmans blogg

[selmatelma1]
0

hona från kullen . om dottern kan gå tillsammans med mamman ? tänkte spara en hona ..

RebeccaG
0

#54 Det kan funka. Men det är inte ovanligt att mamman(eller dottern) är dominant och på tok för elak mot den andre och dom måste säras på.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[selmatelma1]
0

Ok medveten om de.

em.nord
0

Funkade för mig att ha kvar en men har mycket större än en 160 bur.

emmans blogg

[selmatelma1]
0

Ok hur mycket större då??

em.nord
0

#58 jag vet inte hur mycket större det behövs men de bor på 3x3m. Men har man hägn osv som du har så ska det nog gå bra. Bara mycket gömställen och yta där de kan vara ifred med.

emmans blogg

Fridaaaa
0

#58 beror på om de har fri tillgång till Hage eller itne.
Min största utebur är 180x120x90 (plus benen) har två kaniner där.

[selmatelma1]
0

Dom har 2+2 meter var . Plus bur . Utökade 3 s inhängnad.

[selmatelma1]
0

När Kan man känna att honan e spänd i magen? hur ser o känns hennes där mjölken kommer ??

Cotast
6

#62 Hade du funderat på att läsa på innan du ens letat hane, hade du vetat det.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

[selmatelma1]
0

Jag har läst mycket. Men jag måste få fråga .

em.nord
2

#62 Vissa märker man inget på. Vissa känner man tidigt. Vissa gör bo i god tid vissa 10min innan födsel. Så låt henne vara tills hon fött Säger som #63 är parningen planerad så kollar man upp i god tid! ny bur osv. En dräktig hona ska ha lugn o ro.

emmans blogg

[selmatelma1]
0

Hon får lugn o ro . Dom va platta förut. nu kändes dom runda o långa.

fsigge
3

Alltså nu när man har läst tråden förstår man att du inte har läst på så mycket. Du har säkert läst någon text men det räcker inte om du har så många frågor som man får svar i en allmän text om kaninuppfödning. Sedan att du inte vet vad en kanin ska äta. Det kan gå dåligt för honan om hon är i dåligt hull och överviktig och ska föda.

Frida

[selmatelma1]
0

Hon har bra hull med mera. Jo jag vet visst va kaniner ska äta. Och jag har läst mycket . Kom inte o säg att jag inte kan om kaniner för de kan jag jätte mycket.

Fridaaaa
5

#68 Om du hade kunnat jättemycket hade du inte behövt frågat basicfrågor som man ska veta egentligen innan man parar. Sånt frågar man innan PARNING inte efter. Visst bättre sent än aldrig men nej du kan inte så mycket om Avel uppenbarligen.

(och du tycker att gnagablandningar är bra för kaniner, att de ska få mycket sånt mm,myckt felaktigheter)

[selmatelma1]
0

Lösvikt e ännu dåligare.

Fridaaaa
2

#70 Finns många lösviktspellets som är betydligt bättre än gnagarblandningar.

fsigge
2

#70 din första fråga var hur länge de går dräktiga. Den frågan visar ju att man inte har planerat alls. Jaha så du menar att man kan ge kaninerna gnagarblandning så länge det finns något som är sämre? Du ska ändå inte ge gnagarblandning ännom det finns sämre.

Frida

[selmatelma1]
0

Stäng tråden

Fridaaaa
2

#73 De låser inte trådar utan anledning, de har inte gjort det innan i alla fall.

[selmatelma1]
0

Vill att tråden ska stängas då de börjar spåra ur …

fsigge
4

#75 då får du tänka själv lite innan du dumförklarar dig själv på nätet.

Frida

Cotast
11

#75 Ingen kan kräva att man ska kunna allt innan ens första kull föds eller att man ska vara erfaren av uppfödning. Men när du frågar frågor som är så basic som hur länge honan är dräktig och vad hon ska äta, då dumförklarar du digsjälv. Att öppna Google hade räckt för att få svar, så väljer du att fråga här får du nästan skylla digsjälv ifall du blir dumförklarad. I detta fallet verkar du inte tänkt över kullen ett smack, utan du vill bara ha kullen för att det är roligt. Nu kommer folk säkerligen hata mig ännu mer, men jag hoppas innerligt att din hona får 10-12 ungar och du inte får sålt en enda av dom. Det borde lära dig en läxa.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

botakt
0

Säg att det är ett troll? Trodde alla fattade att kaniner ska ha en mängd grönt varje dag.

[neptunens]
1

#77 ❤️

Inlägget är låst för nya kommentarer