Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 932 ggr
[Indii]
0

Öronmärka?

Hej!

Kan ni bringa klarhet i detta om uppfödare själva får öronmärka sina kaniner med hjälp av emla-salva, eller om det fortfarande måste göras hos veterinär? Blir inte klok på om reglerna ändrats på sistone?

Om jag istället skulle ringmärka min kanin, kan jag som köpare beställa ringen själv, eller är det bara uppfödaren som kan göra det? (Skaf's hemsida fungerar ej i skrivande stund, därför frågar jag här)!

Tacksam för svar!

[selmatelma1]
0

frågar de samma ?

RebeccaG
4

Man måste öronmärka hos veterinär. Veterinären får inte heller använda emla-krämen då den inte är godkänd som bedövningsmedel. 
Detta har inte ändrats sedan det trädde i kraft 2009(tror jag det va?)

Ringen beställs av uppfödaren då dess serienummer kopplas till uppfödarnumret.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Indii]
0

Tack för svar! Anade att det var på detta sätt, men läste någonstans att det ev. skulle bli en regeländring så att uppfödare får öronmärka själva igen.

RebeccaG
0

#3 Jag eller någon annan inom skaf meddelar ifall det blir så, men tills dess är det veterinären som gäller för öronmärkning😉

| Youtube

Fridaaaa
0

Jag personligen tycker att det är bra att det är veterinären som ska göra det. Anser att det är det bästa för kaninerna.
Är ju så på hundar och katter, vilket är väldig tur

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zezagena
0

Vet söver kaninen vad jag vet inför öronmärkning o det är ju en risk bara det, kostar dessutom ca 400-600 kr..

tycker uppfödare skulle få märka i hem-miljö med is el emla..  

Måste vara medlem i Skaf för att beställa benringar, kostar iår 20:-/st tror jag o D-ringen passar för dvv ;)

[Nikita14]
0

#6  Oj då.   Köpte en öronmärkt kanin med stamtavla för 300 kr, då måste ju uppfödaren gå en del back ekonomiskt på sina affärer?  🤔

[RC1393]
0

#2 De får men det är livstidskarens, enligt vad som stod i kaninuppfödaren.

farvendal
1

#7 Skulle vilja veta en kaninuppfödare som INTE går back ;) Men ja, det var ett bra pris du fick kaninen för.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

RebeccaG
3

#8 Det kan stämma, jag har ingen vidare koll på denna krux-kräm :P #7 Haha, det finns ingen vettig människa som tjänar pengar på stamtavledjur :P Mina lejon ligger på 400/500 per kanin, denna är märkt hos veterinären, vet besiktad och ofta vaccinerad. Räkna med bara 500kr för märkningen, undersökningen ingår med vaccinet går på ytligare 600-700kr. Sedan ska det städas under ungarnas uppväxt och så äter dom en del ;)

| Youtube

dragongarden
4

Tycker det är fullkomligt galet att man ska söva kaninerna för öronmärkning….
En otroligt stor risk att det aldrig vaknar, och att de dessutom är kaninungar gör det till en ännu större risk. Nej usch! Gillar inte den regeln för fem öre.

[Nikita14]
0

#9  och #10    Jag kanske uttryckte mig lite otydligt 🙂  jag vet att man inte tjänar på uppfödning, men visste faktiskt inte att man går back med flera hundra kr på varje unge man säljer.