Utebur!
Hej! Jag skulle behöva lite tips?, eftersom min kanin nu vuxit en del under vintern har jag bestämt mig för att göra hagen ute lite större men jag vill gärna ha tak på buren då det springer många katter här, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra…. Hagen är just nu 8 hörnig men funderar på att göra den 10 hörnig så den blir fyrkantig. Men tillbaka till frågan, har ni några bra tips? på hur jag ska göra med taket?
Jag använder bärnät. Det funkar jättebra då det är lätt att öppna en bit av nätet när man ska släppa ut/hämta kaninen. :)
#1 okej tack (: jag har funderat på det men det känns lite som det inte skulle hålla om nu en katt skulle hoppa på det? Jag vet inte riktigt, jag får nog helt enkelt testa!
Rådjursnät:) det är tokstarkt, men går såklart att gnaga igenom:(
Bärnät håller inte sig utspänt om en katt hoppar upp på det. Om bärnätet slackar och något djur trasslar in sig i det kan det få katastrofala följder. Jag har varit med om att en av mina kaniner trasslade in sig i ett bärnät, bakbenet var helt insnärjt och jag fick klippa loss kaninen. Som tur var hade hon inte dragit sönder sitt ben, utan gett upp när hon märkte att hon satt fast. Men aldrig mer kommer ett sådant nät nära mina djur.
# 4 rådjursnätet är mycket styvare och svårare att trassla in sig i, men där får man ju också vara försiktig och tänka på hur man använder det! Bra att du tar upp detta!
Jag brukar ha bärnät på mina hagar. Dock inga katter som hoppar på det men skulle de göra det skulle kompostgallrena trilla så att säga istället för att nätet skulle sjunka ihop och trassla sig så att säga.
Så beror ju helt på hur man gör det. Skulle aldrig ha något som är farligt för mina kaniner 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har aldrig varit med om olyckor med bärnät. Nätet hänger ju inte ner så kaninen kan nå det, så vet inte hur #4 menade att kaninen trasslade in sig.
Skulle inte använda bärnät, har fått rädda en fisktrut som trasslat in sig i ett bärnät över en kaninhage.
Har byggt en del hagar med kompostgaller som tak. Om det känts ostabilt har jag använt "stöttor" (precis som #7) att binda fast gallret i (på bild är buren jag byggt för mina duvor så de kan vara ute sommartid) funkar utmärkt (testat då katterna i området gärna ligger på det och studerar duvorna). Har inomhus även byggt bur under bord (främst tillfälligt för duvorna) kan ju funka ute med vädertåligt bord.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#9 Till mina stora hagar går det omöjligt att ha kompostgaller eller liknande som tak. Så nät är det enda som fungerar. Är dock alltid hemma när de är i hagarna
Jag skulle göra en ute bur . med tak o skugga. o kompost galler runt om .
tack för alla svar c: jag har köpt lite mer kompostgaller nu, får stå och pyssla lite med det nu i helgen, förhoppningsvis lyckas jag på något sätt!
Jag är dock också alltid hemma när min kanin är ute som #10 men det räcker för mig att gå in i någon minut så sitter en katt bredvid buren eftersom nästan alla runt om har katt… så jag vågar inte riktigt köra utan tak.
Glöm inte skugga de är viktigt annars får som solsting
#13 Värmeslag menar du väl?
#15 Nej solsting och värmeslag är inte samma sak. Förhöjd kroppstemperatur ja men inte samma sak.
#16 Jag skrev inte att de va samma sak utan beskrev samma sak. Som du kan se i mitt svar.
Solsting = utav sol, vanligaste anledningen till varför kaniner får förhöjd kroppstemperatur. Och som #13 skriver så menar hon solsting då dom ska ha skugga.
Emma
#17 Har sett ditt svar (eftersom jag skrivit till det inlägget).
beskriver samma sak och att det är samma sak, det är samma betydelse/samma sak för mig.
#13 jag är fullt medveten om att kaninen behöver skugga, våran trädgård har sällan sol på sig med tanke på att vi har mycket träd och jag har inte ens inrett hagen än eftersom den inte är klar för att användas