Skuffar undan spån?
Undrar om någon annan har sett det här beteendet?
Benjie har bott hos oss i en månad nu, är frigående i halva lägenheten när vi är hemma men spenderar helst dagarna med att sova i buren även när den står öppen. Alltid innan han lägger sig till rätta puffar han bort allt spån och halm omkring sig så han ligger direkt på plastgolvet. Det spelar ingen roll hur tjockt lager med spån vi lägger, han flyttar ändå runt det. Funderade på om det är för varmt för honom här hemma, men vi har kring 20-21 grader och har själva gått och frusit hela vintern. Han verkar inte ha nåt problem med att sova på mattorna i resten av rummet annars.
Han är min första kanin (sambons tredje) så jag vet inte om det är något vanligt de bara gör?
(söt är han när han sover i alla fall)
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Min kanin gör exakt samma sak och har gjort de i 7 år nu 😃
Verkar som om han tycker det är skönare att ligga direkt på plasten. Kanske är de svalare, kanske är det obekvämt med knöligt material under sig? Har fleecefilt i min bur och han puttar bort den där han brukar sova, sedan sover han ofta på sitt hus, där slipper han "städa undan".
Han har bott både ute och inne med olika bottenmaterial men har alltid gjort såhär. För övrigt den enda av mina kaniner som gjort så.
Emma
Min kanin gör likadant, gräver bort varenda liten spånbit innan han törs lägga sig, och satt aldrig på spånet mer än nödvändigt. Jag ersatte underlaget mot filt och precis som #1 säger så vill han helst inte veta av den heller. Men så länge han är nöjd så är det ju inget att bry sig om, det är ju upp till var och en vad dom gillar att sova på 😉
Min kanin är förresten frigående i lägenheten också.
Då är han helt normal alltså! Skönt att veta ;)
Funderade ett tag på att byta till mjukare spån, men alspån funkar ju så väldigt bra till allt annat och sprids inte utanför buren. Han verkar ju nöjd som sagt, så!
Härligt med frigående kanin alltså, jag ville skaffa hund men sambon tyckte bättre om kaniner. Förutom att han inte behöver rastas flera gånger om dagen tycker jag det känns som att ha hund! Alltid nån kring fötterna på en^^
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Min kanin brukade ligga på spån ibland, ibland på botten efter att ha puttat bort spån. Nu är det bara mattor och spån i toan som gäller.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jättevanligt på sommaren när det är varmt. Burbotten är ofta sval och skön, samma princip som att gräva en grop i hagen 🙂