Ligga utsträckt/undran
Liten undran bara.. vår kaninhona ligger ofta utsträckt. Hon slänger sig och floppar ut som en pannkaka ( ja ni förstår) Hanen som också är pigg och glad, trygg och helt orädd, (verkar helt enkelt må toppen), har jag dock bara sett ligga utsträckt nån enstaka gång när han mått dåligt;( som till exempel när han hade ont efter kastreringen(( Han är den första kanin jag haft som alltid vilar och sover som en liten (avslappnad;) boll. Aldrig utsträckt:/. Någon som har en tanke/teori om detta? eller har en kanin som heller aldrig ligger som en pannkaka? (det kanske bara är vår hane som är konstig)*nyfiken*
Ibland så floppar min kille på sidan, ibland ligger han som en boll, det är lite olika :) men oftast ligger han på sidan ^^ det kanske bara är en smaksak vad som är skönast :)
Ja jag hoppas det:) ser ju dock skönare ut att ligga utsträckt;) men men..
Borttaget - läste inte inlägget ordentligt.. :)
Mina kaniner ligger olika, men vissa verkar föredra en viss ställning. Hanen tex, brukade alltid sitta ihopkurad och sova, men det hände ibland att han sov utsträckt på magen som en padda med bakbenen rakt ut bakåt.
Har märkt att det beror lite på miljön, inomhus brukade de sova utsträckta, men ute kurar de gärna ihop sig på taket…
Jag vet inte, men jag tror annars att sovställningen är en smaksak, precis som hos andra djur och människor.
Ju svårare det är att komma upp ifrån ställningen desto tryggare/bekvämare skulle man väl kunna säga? Men sen är det nog en smaksak och beror på individen också. Mitt kaninrum har sett likadant ut i 10 år nästan och jag hade en kanin som aldrig sov utsträckt men har 2 st nu som verkligen djupsover som om de vore döda xD
Min kanin ligger ofta bara, men sen ibland välter han på sidan (Första gången trodde jag att han typ dog eller något, blev jätträdd)…. Tror ditt fall är helt normalt
Tack alla som svarat:))
Det är en smaksak, precis som det är för oss människor-. :)
Skönt att höra! Jag hade fått för mig att en kanin som mår bra måste ligga utsträckt o vila;) va dum man kan vara när man får för sig saker:)
#6 Samma för mig, trodde också att han dog när han ramla på sidan. Men det är helt enkelt något han gör ibland när han lägger sig ner:p
Min ligger alltid som en pannkaka med alla ben utsträckta, och ibland på sidan. Men har sett att många holländare gör så så kanske är en grej för rasen!
Min lejonhuvade brukade inte ligga utsträckt, väldigt få gånger låg han på sidan dock! Mina dvärgvädurar har suttit ihopkurade och min frasse har legat med alla ben utsträckta!
Ok! Tack för svaren!