Hundfråga
Låt oss säga att ni har kaninen ute i sele till exempel i skogen och det kommer en lös hund som upptäcker kaninen. Hur räddar man kaninen snabbt nog? Tar upp den fort som attan, det förstår jag, men hundar kan ju hoppa;( Någon här som har erfarenhet av incident med lös främmande hund/kanin? Till saken hör den att dottern är så rädd att nåt ska hända hennes kanin (framförallt lös hund som biter ihjäl den) att stackars kaninpojken aldrig för känna gräs under tassarna:(
Tack för svaret:) hinner man få upp kaninen tror du? Jag är så dålig på hundar, tyvärr:( hur snabbt går det egentligen om de får vittring på en kanin?
Det hände mig en gång när jag va ute och joggade, det kom en lös schäfer.
Jag fick upp kaninen och vände kaninen bort från hunden samtidigt som jag "käade" hunden i bröstkorgen och röt till åt den.
Det funkade och ägaren(som va helt förtvivlad för Flexikopplet,djävulens uppfinning, hade gått sönder) bad så hemskt mycket om ursäkt och frågade hur det gick med kaninen. Det gick bra för min kanin och ingen skada skett, men jag sa till henne att om hon skulle röra sig på våra marker(då mina föräldrar äger skogen där jag promenerar) så ska hunden hållas kopplad. Med ett vettigt koppel, ingen flexi-skit.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Bra gjort! ordentligt kopplad ska jycken vara. Vi har ett stort naturreservat runt knuten, och där är det koppel som gäller, men alla bryr ju sig inte:((

#2 Beror ju på hur långt ifrån hunden är då du upptäcker den, hur snabb hunden är, hur intresserad den är och hur bra lydnad ägaren har på sin hund. Men ska man vara ute i skogen med sin kanin är det nog bra om man är uppmärksam på omgivningarna hela tiden, inte bara på hundar utan även rovfåglar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
kan ju iof vara jätte farligt att plocka upp kaninen, ifall hunden är aggressiv kan den ju faktiskt sttackera dig iställe, jag hade självklart gjort det men somsagt farligt.. Kommer ihåg när jag mötte lös hund och helt förskräckt plockade upo min dvärgpudel jag hade då, ägaren kom efter ett tag och sa skämtsamt "man ska aldrig plocka upp sin hund, då attackerar ju hunden dig istället, tur att min hund är snäll" snäll eller inte, håll hunden kopplad.
Tack för era svar! Svara gärna fler personer och berätta om era erfarenheter och hur ni tänker! Vi har som sagt var ett underbart naturreservat ( stort ) bara runt knuten.. Okej, då bestämmer jag lätt att 9, och 11 åringen INTE får gå ut med kaninerna i naturreservatet själv, 15 åringen ytterst tveksamt. Naturreservat= mamsen hänger på! Däremot har vi ett dagis nedanför oss och det är staket och stängt på helgerna..skulle kunna vara nåt för kaninrastning:)