Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 560 ggr
älskarkaniner
0

aggresiv

Jag har en kaninhane på 3 år som alltid har varit lite små tjurig och aggresiv. Vi har alltid trott att han är otam men nu orkar jag verkligen inte mer och behöver er hjälp. ibland är han väldigt snäll men jag har alltid vantar på mig för jag är rädd att han biter mig efter han bet mig en gång så det började blöda. Idag tillexempel när jag tog ut honom i hagen var han jätte snäll men när jag skulle ta in honom igen så bet han mig så jag kände bettet igenom vanten så han tog i väldigt hårt sen när jag skulle klappa honom attackerade han mig med frambenen men jag fick upp honom till slut och skulle gosa lite med så jag lyfte upp honom på ett bord och då var han lika dum och drog öronen bakåt och försökte attackera mig igen:( Han har ofta attackerat mig och så men aldrig när han sitter i knät eller på bordet eller liknande bara i Hage och i buren.

Smultrondraken70
0

Är han kastrerad? Menar inte att det löser allt men jag tycker dom som har humör kan bli " snällare" av att kastreras både hanar och honor:) Låter lite som att han vaktar bur och Hage? (=reviret)

älskarkaniner
0

1# Ja han är kastrerad. Vi kastrerade honom När han var 1år ungerfär

Smultrondraken70
0

#1 kan lägga till att båda våra kaniner har bitit mig flera gånger så att det gått igenom skinnet ( innan kastreringen) och jag vet, det är INTE kul:(( Efter att blivit kastrerade så har ingen av dom på " riktigt" något litet nyp nån gång av honan bara:)

[Melbun]
0

http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-aggressive-rabbit.asp

Hoppa till steg 3 och läs. Tänk också på hur du närmar dig honom, känner kaninen sig rädd och trängd är det vanligt att den bits eller attackerar. Närmar du dig med handen framifrån eller ovanifrån? Testa att med öppen hand klappa honom ovanifrån och undvik att ha handen framför näsan då de har en blind fläck och kan bitas pga rädsla. Det är oftast vanligare att honor aggressivt försvarar sitt revir, kanske protesterar han då han tror att han ska bli lyft? Ex ur bur eller Hage. Vissa kaniner trivs troligen mer med andra kaniner och inte människor men det beror på individ. Svårt att säga då det är du som känner din kanin bäst. Läs gärna länken den är toppenbra :)

älskarkaniner
0

#4 Tack för tipsen och länken! Ska prova dom här sakerna och annat jag läst så kan jag skriva om det blir några framgångar.