Hängstol/uppåtöron
Jag har två kaniner med hängöron (dvv;)), men nu när jag går och funderar på en tredje kanin, är jag himla sugen på en dvärgras med " uppåtstående öron. Min fråga är: hängande öron eller uppåtöron" är det någon skillnad i hur lätta de är att få tama och sociala? Konstig fråga kanske, men jag har läst att kaniner med uppåtstående öron är mindre sociala och mer " svårflörtade"/ svårare att få tama (!?) Vad säger ni med erfarenhet av båda sorterna? Vilka dvärgraser finns med uppåtstående öron, som ni kan rekommendera?
Nej nej nej! Jag blir gaaalen! HÄNGÖRON ska det stå!! F-n ta stavningskontrollen:(((
Dvv är väl de som har "bäst" temperament. Att de överlag är väldigt snälla och lugna och typ passar bäst som förstakanin skulle man väl kunna säga.. men så är de individer också :) De blir lite vad man gör dem till. Håller man på mycket med dem blir de minst lika tama och fina, precis som en icke hanterad dvv inte blir tam. Skulle tro att det inte är någon större skillnad beroende på individ såklart. Hade en liten hermelin och har var minst lika tam och snäll som mina dvv nu. Hermelinen är ju bra go men själv tycker jag att holländare är för söta med sina byxor :3
haha hängstol x)
Hade en vad jag tror var en holländare när jag var barn, han var otroligt fin men ville aldrig sitta i knät, inte någon fan av att bli klappad:( körde mest tok race! En rolig rackare! Var frigående i vår stora villa. Han var snäll o fin, och orädd, men höll sig lite på sin kant:) men ja, otroligt söt med sina byxor:))
Det har mer med individen än öronställningen att göra. Har en dvärgvädur och en vädurskorning (båda med ståöron) som är lika trevliga som hängöronen, de tyska jättarna med sina paraboler som jag har/haft är också trevliga, medan min frasse med hängöron är något tråkigare av sig.
Enda skillnaden mellan hängöron och ståöron är hur de kommunicerar med varandra :) Hängöronen tappar ju kommunikationen som ståöronen har kvar. Det är lite därför de kan ha svårt att förstå varandra emellanåt.
#5 okej! Spännande! Men det är ju klart, en väldigt stor del av kommunikationen mellan kaninerna sker ju med "öronspråket"…) tänkte inte på det:)
Nej, verkligen inte öronen som avgör om kaninen är tam eller ej. Spelar noll roll vad kaninen har för utseende, förutom kommunikation då precis som #5 säger :)
Vänliga hälsningar Ellen 

Hade en "hermelin" (från djuraffär men såg verkligen ut som en) och han va den trevligaste kaninen jag haft. Väääldigt mysig, låg i famnen i timmar och pussades.
Min dvärgvädur jag har nu är väldigt personlig och snäll men har aldrig gillat att sitta i famnen direkt. Men väldigt trevlig och lätt att hantera.
Har även haft en lejonhuvad dvärgvädur och hon var mer sprallig och försiktig av sig. Min franska vädur jag hade var däremot väldigt mysig och hade stor personlighet så det är verkligen olika för olika kaniner!
I mitt fall har mina hanar alltid varit trevligare än honorna dock! 🙂
Emma
Haft flera häng och uppåtöron, de allra snällaste och gosigaste och underbaraste har vart de med uppåtöron. Lejonhuvad och holländare
Tack för era svar:)
Min första kanin var en dvärgvädur jag fick ta över från min kusin, han bet utan att släppa taget så dem var för rädda för att ha honom kvar.
Sedan dess har jag haft angoror och dem är hur mysiga som helst!
Mina kusiners vädurskaniner har flera av dem varit mysiga men även min kusins nuvarande holländare är hur kelen och supermysig.
Öron har inget med saken att göra utan som de flesta andra konstaterat individen.
Har träffat flera stycken trevliga lejonhuvade kaniner och liten rex annars har jag inte så mycket erfarenhet av övriga dvärgraser (föredrar större kaniner själv) mer än att någon sa till mig att dvärghare är som duracellkanin på crack (mycket energi).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#11 tack för ditt svar!
Jag har en dvv och en blandras (hittekanin) med ståöron. De är keliga båda två men han med uppåtöron är snäppet keligare. Min dvv är lite mer reserverad.
Okej, någon som kan räkna upp dvärgraserna med uppåtöron? Är lite lost i den djungeln;)
Tror inte att det hänger på öronen, utan mer om rasen och ffa uppfödaren/linjerna. :) Dom flesta dvärgar är väl till för sällakap och där är ju fokuset i aveln att det ska vara trevliga kaniner - antar jag? Var noga när du väljer individ. :)
#14, Dvärghare, Hermelin, Lejonhuvad kanin, Dvärgscheck, Liten rex (typ) 🙂
#16 Vilken ras? av dom du nämner är mest lämpad att ha som delvis frigående innekanin, i sällskap med två dvv, enbart till kel? Holländsk kanin, finns den som dvärgras?, och hur är den i temperamentet?
#17, Översta frågan lämnar jag till någon annan, jag är en vädurs-brud ;p
Holländsk kanin är ingen dvärgras, de har en maxvikt på cirkus 3,2 kg.
Det är en väldigt trevlig ras överlag!
Tänkte på om en dvärgvädur inte fällt öronen är de ju uppåt. Tjejen på min profilbild är lejonhuvad kanin och dvärgvädur oh hennes öron är mycket uppåt. Jag har även hermelin :) uppåtöron där med :) Det kanske finns någon som har en omplaceringskanin. Jag har bara haft det and I love it :) då brukar de vara något uppfostrade, men lycka till :)
Mina är hittekaniner båda två. Den ene tog lång tid på sig att bli kelig, det är dvärgväduren. Den andre blev kelig fortare men han var nog yngre när jag hittade honom. Det är kul med hittekaniner för man ger ett fint liv till kaniner som folk inte har haft vett att uppskatta som de borde.
#20 :))