Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 884 ggr
myriis
0

Vad tänkte du ?

Vad tänkte du när du köpte din kanin? Tänkte du "Jag vill ha en kanin" eller typ "Jag behöver nytt avelsmatrial" ? Skriv & berätta! (:

myriis
0

Roxy - Hade tänkt länge och det var mellan marsvin och kanin. Dock bestämde jag mig för kanin och ja, så åkte jag och tittade ungefär en vecka senare (:

Candy - Tänkte först skaffa en sommarkanin, men sen såg jag en bild på denna sötnos, så då skaffade jag henne istället ;)

Expo - Syrran ville ha en till kanin, och jag ville ha en hoppkanin, så då blev det Expo!

Sera - Fick veta att hon skulle ut på foder, och kunde inte motstå henne :P

Chevy - Ville behålla en kanin ur min första kull, och fastnade för Chevy direkt!

twinnie
0

Myran - Tjaa .. Ville helt enkelt ha en till kanin och blev kär i henne :)

Bella - Ville ha en hoppkanin! ;)

LinaK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vår kanin var en impulsgrej. Vi såg honom i en djuraffär, där han såg helt rädd ut. Han hade liten bur och verkade inte trivas. Så vi kände att honom skulle vi ha. =)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

KvirrZ
0

Pepsi - Jag och lillasystern tjatade om kaniner när vår första inte levde längre, min syster köpte Pepsi och jag Busan(avliden)

Isaac - Ville ha en till kanin efter Busan, det kändes så tomt

Phoenix & Plimpy - Ville ha en teddydvv av Louise men kunde inte välja så lillasystern ville också ha en så det blev 2 :)

- Mvh Emma

Jojsan
0

Channie: Hade velat ha en kaninunge länge och fastnade för Channie :)

Cassie: Letade efter en till kanin, först tänkte jag ha henne ihop med Channie men de gillar inte varandra. 

Totte: Ville såklart ha flera kaniner och det passade perfekt att köpa honom. Bur och allt följde ju med :)

ciss
0

Engla: Hade velat ha en kanin ett bra tag & fick kontakt med en uppfödare. Mamma hade äntligen gett med sig & vi åkte dit. Såg henne, blev kär & tingade henne <3

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Lans
0

Maja & Lina - Ville ha 2 till kaniner..min första kanin Snuff började bli gammal å så. Så ville ha ngn att hoppa med..Lina är syrrans egentligen.

Loix - Jag minns inte…ville ha en till kanin…har alltid velat haft en vädur…å "fick för mig" att jag absolut skulle ha en renrasig…borde kanske ha letat efter en hoppkanin istället, efter som han kanske inte var det jag letade efter. Fast han är myyysig iaf(; 

Avaratia - Impulsgrej! Såg annonsen å tyckte att hon var så söt! Ville ha en hona eftersom jag var (är) lite sugen på Att ta en kull nån gång. Sen ville jag ha ngn att hoppa med. Och hon såg ut som en sån (;

Tryggur - Ville ha en till kanin med uppåt öronen. Och harar är såå vackra! Om jag börjar föda upp kaniner ngn gång ska det absolut vara dvägharar (kanske inte renrasiga, men ngt i den stilen). Så han kanske är en start (; Förhoppningsvis kommer han gå bra på hoppbanan oxå (;

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[Quellii]
0

Mozart: Lääääänge hade jag funderat på att köpa kanin, och jag ville inte ha en liten sak, utan en stor goseklump :) Hittade Mozarts uppfödare på nätet och då blev det bara så :) Blev helt förälskad helt enkelt ^^

Ballerina: Kanske ett impulsköp ^^ Men många faktorer spelade in ^^ Jag hade ju sett Twinnies Moses och Huldisens Hulda så, ja.. Jag blev lite kär där också ^^ Och så hittade jag Fablernas :)

Moonstrike
0

Rufsan - ville ha en kanin. Sen va hon rätt ras, och vi hade redan köpt henne innan jag ens sätt henne, hehe

-Malin-
0

Jag tänkte ingening, för Fredrik fick jag av min lillebror, Filur av mamma, o Flower Power och Felicia är Fredriks avkommor o de fick jag av mamma… :) Men jag är självklart glad att jag har dem! <3<3<3<3<3

lill-jarven
0

Hubert var ett impulsköp. Hade tänkt köpa en kanin när jag flyttade hemifrån men glömt bort det, sen när malinroth köpte Ahlberg så vaknade min kaninlängtan igen och så hittade jag Hubert på en djuraffär.. han var så otroligt söt och nyfiken så han skulle jag ha minsann. :)

Eazyy
0

Mamma berättade att jag skulle få en kanin också hade jag sett en jätte söt kanin i djuraffären som jag var helt kär i :)
Ja,så jag valde henne <33

Om ni undrar varför jag döpt bilden till flygplan så är det för hon har flygplansöron på bilden ;D

galaxens
0

Jag ville börja med Kaninhoppning så jag köpte en liten kanin…och nu har jag fyra <3 älskar dom så <3

Lippo
0

Lippo - Hade velat ha en kanin ett bra tag och så kom det upp en annons med Lippo + hans syskon och blev så kär i han så mamma och pappa kunde inte säga nej ;O

Molly hade jag tänkt ha som "avels material" men tror inte tyvär att hon skulle klara av en kull och så är hon för liten för Lippo liksom :)

Hemski
0

Jag tänkte jag kan ju inte låta den stackars kaninen bo ett år i en djuraffär och användas till Avel där.

Det var nämligen så att famlijen som hade henne bestämde sig för att flytta tillThailand i ett år och då tyckte de att deras kanin kunde bo i en djuraffär under tidden men dde tyckte inte jag så jag tog hand om henne och nu verkar de som om jag får behålla henne.

Tisdus
0

Peach: Hade sedan 7 år tjatat ända tills jag fick henne. ^^ Hon var välplanerad och jag skaffade väl henne för att jag föll för hennes färgbeskrivning (Isabella manteltecknad). Jag hade aldrig sett färgen, men föll för namnet! ;D Så jag tingade henne utan att ha sett bilden. Och vi är ju iväg på tävlingar och hoppar…

Bästa vännen i djurvärlden! <33 Vet inte riktigt vad jag tänkte egentligen, men bra var det iaf! :D

Trasdocka
0

Billy och Sussie: en kompis hade dem och de satt bara där i burarna hela dagarna och hon brukade säga att det var så tråkiga osv så tyckte så synd om dem.

Pelle: När Billy dog var jag otröstlig och pappa visste inte vad han skulle ta sig till så han tog mig till en djuraffär och han var den lilla vita kaninen i hörnet som fick följa med mig hem.

Fiffi: Hade drömt om att få en angora i flera år och när jag såg en annons på 10 veckors angoraungar i en annonstidning tjatade jag nästintill hjäl pappa. Han lovade att jag skulle få köpa henne bara jag själv ringde och pratade med ägaren (telefonfobi) men jag lyckades med skakig röst göra det och så hämtade vi henne på en liten gård :)

Snowball och Snövit: Letade efter en ny kanin efter att fiffi dött. Vägrade att leta efter en ny angora, klarade inte ens av tanken att en annan angora skulle kunna ersätta fiffi. Det slutade iaf med att det blev 2 teddydvv efter att varit inne på lavendelgårdens hemsida och sett deras superfina kull :)

Nala: nappade upp den lilla damen själv efter att hennes mor sparkat henne (halva hennes huvud svullnade upp, men som ni vet så är bebisar extremt duktiga på att läka och innehåller mycket vätska som lätt svullnar upp) satt dag ut och dag in och höll koll på vikt och att hon fick i sig tillräckligt med mat. Första dagarna låg hon bara och belv smalare för varje dag och vägrade äta det jag gav, och hade inte styrka till att käma om spenarna. Gjorde vad jag vet många gör i en krissituation, köpslår med gud(är inte kristen). Bad om att om hon överlevde skulle jag ta hand om henne för resten av hennes liv och ta hand om henne på det bästa sättet jag kunde. Sen några dagar senare började jag få i henne lite mat och liten o skruttig har hon alltid varit sedan dess men oj så underbar!

Sushio: Nala som är så sällskapssjuk skulle få en kompis och kunde inte komma på vart jag skulle kunna hitta en sådan till henne. Surfade tunt och kom in på hörröds hemsida. Min pojkvän hittade en liten kanin som han tyckte var söt, inte riktigt rasen jag var intresserad av, det var en teddylöwen och inte teddydvv. Men efter lite tjat från hans sida så åkte vi dit och skulle kolla på den lilla fluffbollen. Kommer dit och tittar på den lilla och trots massvis med skit i baken, livrädd för allt som rör sig och skriker när man tar upp henne så bestämde vi oss för att ta med henne hem. Där mådde hon ju endå inte bra av att vara.

Bella: En kvinna ringde mig och var förtvivlad och visste inte hur hon skulle göra med sin kanin. Hon hade inte insett hur mycket pälsvård det var med en teddydvv och dessutom hade hon varken intresset eller tiden (hennes hund hade brytit benet). Säger åt henne att maila över några bilder för att se så att hon inte ser vanvårdad eller sjuk ut och jag tycker att det är så synd att en sån liten sötnos ska vara täckt av ett tjockt lager tovor, så bestämmer mig för att åka till nässjö o hämta henne.

oj det här var långt… riktigt jobbigt att berätta om mina älskade familjemedlemar som gått vidare, men känns endå skönt att tänka tillbaka på tiden som fanns då :)

Frida
0

Althalus: Ville ha sällskap eftersom jag bor ensam (=jättetråkigt om kvällarna). Han har garanterat livat upp när tråkigheten satt in, om än på sitt egna envisa sätt.

Anki: Föll pladask när hennes uppfödare la ut en bild på henne här på KiF. Det sötaste och gosigaste som någonsin kommer sätta sin tass i den här lägenheten.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Noa-Nisse
0

Skalman var ingen impulsköp. jag hade planerat att skaffa kanin i ett år, och buren hade jag fått redan några veckor innan han kom hem till oss. men i slutet av sommarlovet förra året så blev det av. jag visste att jag ville ha Dvärgvädur och visste att jag ville ha en viltfärgad kanin.. sen blev det en slump av att det blev en viltgul. älskar den färgen!! =) och jag visste att jag ville ha från en uppfödare och inte djuraffärskanin, för jag ville ha stamtavla. men tyvärr så har han bettfel, för jag hade planer på att använda honom i Avel med. men nu går ju inte det.

Medarbetare på Hundar.ifokus

alexis
0

Jag fick min kanin av min sambo i födelsedagspresent för han visste hur mycket jag hade saknat att ha en. När jag kom hem från jobbet så gav han mig en öppen kartong och då fattade jag direkt! Dessuton hade han tagit hem allt en kanin kan behöva från vår butik så allt var redan fixat för henne. Först tänkte jag att han var galen för en av våra hundar har mycket jakt i sig och kaniner kan ju vara riktigt lättskrämda. Men inte min Sonya! Hon är tuff som få och passar in perfekt i vår lilla familj!

malinroth
0

Jani det här var ju spännade :p jag vet inte om ni vill veta det här egentlien men det gick till såhär när jag köpte Ahlberg:

Nelly  låg på golvet och jag kröp ner bredvid henne och ville mysa…hon reste sig upp och gick någr stegoch la sig en bit ort :O Då blev jag lite putt på henne och sa på skojj att jag skulle köpa ett nytt djur tt mysa med ;) har längevelat köpa en til hund men känner att jaginte riktigt har tid att uppfstra en liten valp u när jag pluggar för fullt så jag kom på det bra idén att jag sulle köpa kanin (inte seriöst först) men kollade runt på blocket och blev helt eld och lågor :p Ville ha en kanin som kunde springa runt i mitt rum och vara med Nely och så…Slutade med att jag åkte till djuraffären och köpte den fulaste kaninen jag såg, hade dock ändrat uppfattning redan innan jag komem hon var ju ursööt!! :D Dessutom helt underbar! Efter 2 dagar kom hon när jag ropade på henne och hoppade upp i min fakn på kommando och hoppade ner när jag sa åt henne^^ hennes liv blev dock kort, var tvungen att avliva pga bettfel när hon va ca 4mån HEMSKT!! Kände då att även om ingen kanin i världens skulle kunnaersätta ahlberg så ville jag ha en ny kanin..pratade  med en jättetrevlig tjej på djurmagazinet där jag köpte henne nån dag efter och hon tyckte att det var jättetråkigt och så ochjag fick en ny kanin eller pengarna illbaka..och just då fanns Lilos kull där, även lite andra bäbisar emn Lilo var helt underbar så henne fick det bli <3

Lans
0

#21 HAHA! så kan de ju oxå gå till (; Trist att du var tvungen att avliva henne /: Tur att du hitta Lilo sen iaf (:

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

SaraB
0

Jag ville ha en ny kanin efter att min hermelin Tussan lämnat jordelivet. Jag sökte på Blocket och föll för den lilla gråa håriga saken, som jag sedan döpte till Molly. Efter 1 månad så tyckte jag att Molly verkade ensam, och då ringde Mollys uppfödare och sa att de hade en liten hona kvar som ingen ville ha. Vi åkte upp med Molly och de funkade bra ihop, sen hade jag två kaniner. Så så är det. ;)

annaforsgren
0

jag saknade ett djur, så jag hade tjatat om att jag ville ha en hund, men då gav jag upp så började jag tjata på kanin istället:) och då skaffade vi tjoffsen:) jag ville ha en rexkanin för jag läst att de är allergivänliga, (mamma är allergisk) och efter hand så har jag bara blivit mer och mer intresserad:D

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

SagaoAlfred
0

#21 Haha! Aaaw <3

Jag vet inte riktigt hur jag tänkte. Jag hade länge velat ha en hund sedan våran förra dog, men inte haft tid och ork till det.
Många kompisar har haft kaniner, å min kusin.
Sedan började jag umgås rätt mkt med Mimmi (Nova.Caspian) å tyckte på en gång väldigt mkt om Nova, å sedan så fick hon en kull å då bestämde jag mig för att ta en unge därifrån & föll direkt för Alfred :)

Efter några månader tyckte jag att det var så roligt med en kanin, å såg en annons på blocket på dvärgvädursungar som var till salu bara några kilometer ifrån mig, så jag började mejla med uppfödaren och en månad senare köpte jag Saga helt enkelt :)

Ellen95
0

Millan & Lillan: När jag såg Millan & Lillan första gången då dom bara var några timmar. Visste jag att jag ville ha nån av ungarna. Sen när dom hade blicit fem sex veckor. Såg jag att det var dom två jag ville ha. Vi hade bara sotis då så vi ville att han skulle få nån kompis. Så då tog vi Millan & Lillan.

Jag ville ha kaniner för att dom är helt underbara djur. Jag älskar kaniner så mycket<3

ciss
0

#26: Tog ni hem dem då de var sex veckor eller missuppfattade jag dig?

Intressant tråd! :)

www.frihetenskaniner.se

Ellen95
0

#27 Nej ojj då råkade glömma skriva att vi tog hem dom när dom var ÅTTA veckor:P

ciss
0

#28: Haha okej ;)

www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

Niike: Jag ville ha en "svart-vit" dvärgvädurs hona. Så när jag fyllde år fick jag Niike av mormor^^ Dock visade det sig att han var en hane och förmodligen korsning .. Menmen, han är min älskli ändå:) <3

Fia: Nu ville jag ha en söt liten lejonhuvad kanintös :) Och helt plötsligt var Fia här :D

Alpha: Har typ alltid haft dvärgraser, så jag ville helt enkelt prova på något nytt, lite större! Hittade Alpha på blocket, inte alls långt från mig. Bestämde mig inte med en gång, utan kikade runt på lite andra raser. Men när jag hade mejlat lite med Alphas uppfödare som skickade med några ursöta bilder, hade jag fastnat och kunde inte motstå denna underbara dam ;) <33

flisan93
0

Frallan: Mamma och pappa hade sagt att vi inte skulle få några fler husdjur på lång tid efter våra råttor Vobbe och Bobbbe dog. En kväll var våran bjudna till Cizzi(ciss) för att äta. Då fick Mamma och Pappa träffa Engla, Sandras(Ciindra) kanin Skrutten(vila i frid<3) och Fannys(Ync.) kaniner Embla och Emilo. Cizzi såg direkt att vi skulle få en kanin(hehe du är smart du) och jag och mimmi hoppades på det. Senare nästa dag när vi skulle fara hem så kändes det i luften att vi skulle få en:) Så när vi kom hem så sa dom att vi skulle få en:D På några villkor, att vi skulle betala kaninen helt själva men att pappa byggde och betalade buren och att vi skulle lära oss så mycket vi kunde om att ha en kanin. Vi blev överlyckliga såklart och ställde upp för villkoren:) Veckorna gick och sedan så försökte vi hitta någon som hade en kaninunge till salu. Först hade vi tänkt att köpa av Ync. men hon skulle ju få ungarna så sent(fast hon fick inga ungar endå) så vi kollade på blocket om någon hade någon unge till salu, vi ville helst ha en hermelin:) Då såg vi en annons på blocket att det var några hermelin ungar till salu. Vi for och tittade på dem. Men det var bara två kvar när vi kom dit…två viltgråa hermelinhonor men också en dvärgvädurshane. Vi ville ju helst ha en hermelin så vi tittade på dem och såg den underbara lilla Frallan:) Vi tingade henne och hämtade henne efter några veckor:) Sedan så fick vi veta att hon kom från samma uppfödare som Engla och trodde först att de kunnde ha samma mamma och pappa men det hade dem inte! Jag är så glad att jag har henne nu…hon är den underbaraste kanin som finns:) LOVE YOU FRALLZEBUBBEN<3<3<3

Sosso
0

Putte. ville få en kompis att vara med. tycker det är så mysigt med ett eget husdjur som man pysslar om och myser med när man vill.

Lisa. Ville att Putte skulle få en kaninkompis att umgås med, och för min egenskull. :) extra kel å mys säger ja inte nej till!

senna
0

Lille skutt: Efter att mina dåvarande kaniner dött ville jag så gärna ha nya kaniner. Efter att nån vecka gått började jag titta på annonser, men hittade inga kaniner. Några dagar senare såg jag en annons på 4 kaniner, tre honor och en hane. Då bestämde jag mig för att ringa och fråga om säljaren hade några kvar. Som tur var hade hon alla fyra. Så jag och pappa åkte dit och tittade på dem. Där bestämde jag mig för att tinga en hane och en hona.

Ronja: _läs på "lille skutt".

_Milou: När ronja fick ungar hade jag bestämt mig för att behålla en. Varför? Bara för att detta skulle bli _MIN_ kanin. Kaninen jag såg sekunden efter att den fötts, kaninen som bott hos mig hela tiden. Min egenuppfödda kanin.

ninaochica
0

den första kaninen jag köpte skulle avlivas och jag hade länge viljat ha ett djur så det var o jag måste rädda henne och jag vill såå gärna ha en liten kelgris :P o sen när hon dog ca. 3år efteråt så saknade jag att ha en kanin att kela med o burarna stod tomma, då saknade jag det verkligen och såg en kanin i djuraffären och tänkte "jag bara måååste ha henne" så så blev det :)

chica på bilden till höger och nina på bilden till vänster