utfodring
Hej. Jag har rex, stora silver och nz/rex. Dessa kaniner är ju raser som används för köttproduktion och jag hittar därför mest tips? på foder för att de ska växa fort och sedan slaktas(rabbfor te.x. som är högt proteinvärde). Jag har sett att många ger nötfoder till sina kaniner(mina ska ju avlas på) och funderar om någon kan säga hur mkt som är vettigt och vad, att ge den här typen av kaniner som ska avlas på. Funderar på ett foder som heter primo kalvstart, men att det då kanske behövs lite lusern till. Hur sjutton vet man hur mkt en kanin ska ha och behöver? Till hästar tex finns ju rekommenderade foderstater överallt, men hittar inte till kaniner :/
Kaniner klarar ju sig bra på ett hö. Och utifrån vilken analys du har på höet får du kolla på foder utöver det. Vet att många har kalvfoder osv. Du får helt enkelt prova dig fram eller fråga i en grupp för köttkaniner på facebook. :) Men kolla bara så att inte E-vitamin halten är för hög.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag går efter hur bra hö jag har (har dock ingen analys på det men jag ser hur kaninerna som enbart får hö mår av det), näringsinnehållet på pelletsen och individen.
För mig är ett perfekt näringsinnehåll 13-15 %protein, <3% fett, 15>% växttråd/fiber, <1% kalcium och e-vitamin runt 50 mg.
För mycket protein kan ge strul med magar, för något år sedan dog några kaninungar hos mig vilket aldrig hade hänt förr hos mig. Min utfodringsrutin var då pellets före hö vilket innebar att ungarna åt sig mätta på pelletsen men knappt åt hö och de fick då i sig för mycket protein. Innan de dog fick de extremt mycket nattbajs/blindtarmsbajs som luktade äckligt. Efter att ha ändrat rutiner och minskat från ca 16% till 13-14% protein i pelletsen så dog inga fler ungar.
Kalcium ska man vara försiktig med, själv hade jag en hona som klämde fram en stor urinsten (hon hade superont innan hon fick fram den). Hon får nu ett foder som innehåller 0,5% kalcium. Luzern innehåller mycket kalcium så det skulle jag aldrig våga ge till någon kanin.
I början när jag blandade fodersorter försökte jag räkna ut ett ganska exakt näringsinnehåll på blandningarna, idag blandar jag lite "hipp som happ". Jag vet på ett ungefär vad näringsinnehållet blir ändå. Och fortfarande har jag inte fått till den "perfekta" blandningen för mina kaniner (d.v.s den som ger kaninerna bra kroppar - vilket är viktigt för mig som ställer ut och ironiskt nog hade jag fina kroppar på kaninerna när jag gav en foderblandning som jag idag ryser när jag tänker på😉). Ifjol var honorna svåra att få i brunst och det kan ha berott på en fodersort jag slutade med - men mest tror jag att det beror på det knäppa vädret. I höstas började jag med en ny fodersort så jag får se vad som händer detta avelsår. Jag kommer fortsätta att testa mig fram tills jag är nöjd med min blandning, men då tycker jag också att det är intressant🙂
Så man får prova sig fram till vilket/vilka foder som passar ens egna kaniner. Själv har jag olika blandningar, honorna behöver mindre fett än hanarna t.ex. och mina angoror behöver lite mer fett och protein än de normalhåriga.
Mängdmässigt så fick min rex ca 1,5-2 dl pellets och han åt bra med hö. Men hans nya ägare (som är duktig på rex) tyckte att han var något tunn över ryggen (dock inte smal) så han hade egentligen behövt mer av min blandning eller lite kraftigare blandning.
Hoppas du blev lite klokare iallafall av mitt svar 😉