Nos typer
Hej!
Fick en liten fundering igår ang. kaninernas nosar. Finns ju två olika typer av nosar, den ena går mer ut och den andra är platt. Jag har hört och varit med om att kaniner blivit sjuka som haft platta nosar, de har t.ex enklare att bli förkylda och det kan i sin tur leda till andra sjukdomar. Frejas nos går ut lite mera, då hennes uppfödare tyckte att det var dåligt och sjukt att avla fram djur som enklare blir sjuka bara för utseendets skull.
Vilken nos föredrar ni och varför? Någon som vet mer om det här med nosar?
Vänliga hälsningar Ellen 

Just förkylning vet jag inte, men det kanske kan stämma. Bettfel däremot beror delvis på aveln av platt nos. Andra djur, typ hund och katt med platt nos/ansikte brukar ju ha problem med trånga luftvägar (och därmed andningsbesvär och snarkningar) men om det förekommer hos kanin vet jag inte.
Ja, jag är emot att man avlar fram utseende som ger konskekvenser hos djuren, tex platt nos och vitscheck. Dock är vi i sverige fortfarande en bra bit ifrån tex USA. Där ser många av djuren rent av sjuka ut (inte bara de plattnosade).
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag har aldrig märkt någon skillnad på mina kaniner som haft spetsiga och de som haft kort nos. Sen beror det lite på vad för linjer man har. För man kan para två kortnosade utan att de blir problem.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt