Orolig ägare!
Inatt fick min kanin en kull. Det är hennes första och min också någonsin! Och jag är orolig att hon inte är med ungarna ! Att hon inte diar dem! Varje gång jag kommer ut till henne så är hon aldrig med dem. Vill inte att de ska dö! Snälla hjälp!! Känner mig ändån okunnig om detta fast att jag läst på !! Hjäälp! :/
Bara ta det lugnt!
En kaninhona diar sina ungar ca 2ggr/dagen och då bara några få minuter. Jag har under alla mina kullar bara sett honan dia sina ungar en enda gång. Så länge du ser att ungarna har en bollmage så ska det inte vara några problem. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Kaninhonan låtsas inte om ungarna och diar dem oftast bara i korta stunder när man inte ser. Så oroa dig inte, så länge de är runda, goa och varma så får de tillräckligt med mat, du lär med största sannolikhet inte se när det sker dock.
Edit: som föregående också skrev ;)
I naturen har kaninen ungarna i en håla som hon bara går till när det är matdags. Det är för att skydda ungarna från rovdjur. Det är därför naturligt att mamman verkar "inte bry sig om" ungarna. Det är en överlevnadsinstinkt.
taaaack :D kan ju inte sånt (men nuuu!) ;)
😍 …Och som ovanstående säger jag samma sak: en hona diar 2ggr om dagen och väldigt sällan man ser det. Så du behöver inte oroa dig sålänge du ser att dom små är runda om magen! Ser ut som att hon har förberett det jättebra i boet med mycket päls så att ungarna inte ska frysa också.
Kaninmagazinet har en bra artikel om kaninungar. Står vad man ska tänka på osv, råd och hur det går till.
Lycka till med kullen!
Vänliga hälsningar Ellen