Sterilisera hona?
Jag har en 8 månader gammal hona. Jag har inga planer på att använda henne i Avel så jag överväger att sterilisera henne. Dels för jag inte vill att hon drabbas av livmodercancer och att hon har väldigt mycket hormoner. Fast det med hormonerna kanske beror på hennes tonårsperiod som pågår nu?
Hon har mycket energi (vilket jag gillar), men kommer det att ändras om jag nu skulle sterilisera henne?
Ni som har steriliserat era honor, har honan ändrats mycket efteråt?
Tacksam för svar =)
Vår hona är kastrerad, och nej;) hon är sitt gamla vanliga jag! Ett energiknippe, fast mindre morrig och vaktig:)
Min var hur tjurig som helst! Har efter kastrering blivit helt genomsnäll. Tycks vara mycket gladare och tryggare också. Nu sover hon och hoppar glatt hela tiden vilket hon inte gjorde så mycket till en början :)
Sorry för att jag kommer här men är det någon skillnad på sterilisering och kastrering av honor?
http://kanin.ifokus.se/articles/4d71491bb9cb46222d05c9cb-sterilisering-vs-kastrering
Japp! Jag antog att TS menade kastrering
#4 Japp jag menar kastrering nu när jag läst artikeln!
Fråga? Jag har också en kaninhona på 10 månader och jag skaffade en liten Hermlin hane till henne som jag senare också ska kastrera. Sen han kom hem till oss och dem bor i olika burar men ändå nära varandra så dem kan lukta på varandra osv, kan verkligen min kaninhona bli så aggressiv pga att jag har tagit hem en kanin hane? Han är ju 10 veckor gammal, hon tänker jag sterilsera denna månaden för jag kan inte ha en hona som är så himla aggressiv, pga att jag köpte en hane som jag vill att hon ska bo ihop med sen…
Fight another day and die tomorrow
#6 Kastrera henne istället för att sterilisera (idag steriliserar man i princip inte alls). Jag tror inte honan är aggresiv utan mer vaktig samt hon är en sån ålder där hormoner mm spritter i kroppen med. Men ja kastering av båda är bara fördel 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min hona blev bara lugnare och tryggare efter kastrering. Att hon fått en kompis gjorde också att hon är gladare. Tycker att man ska kastrera sina honor om man inte ska avla. Ser det som en bra investering mot framtida sjukdomar med plus att stressen hos honor minskar. Såg på ett vetrinärprogram där dom förklarade det här med livmodern hos kaniner. Att honorna som ej är kastrerade vid beröring och kel från människan förbereder sig på PARNING och livmodern påverkas då. Har inte märkt någon försämring i personligheten bara massa förbättringar.
"Ha det gött, ät ej kött" 
#6 jag tror absolut att din hona blir mindre aggressiv och mer harmonisk efter en kastrering! Jag tror att det kan vara så att förutom alla hormoner som ändå rasar i kroppen, så påverkas hon av hanens närvaro. Det kastrering brukar hjälpa mot är ju hormonrelaterade beteenden, så det är absolut värt att du kastrerar din hona. Dock finns det ju aldrig några garantier, vår hona är fortfarande ett dominant rivjärn fast hon är kastrerad, men det ligger nog i hennes personlighet;) dock mår hon klart mycket bättre, är lugnare och mycket mindre stressad och nervös:) och lite mindre tuff mot sin kompis;) lycka till!