Uteburar?
Hej, jag undrade om någon vet måtten på uteburar? Det ska kunna vara tre kaniner i den. Tack på förhand!
Vad måtten är beror ju på vad det är för bur. Det finns bara minimum mått som är bestämt sen kan man ha hur stort eller hur konstigt format som helst bara man inte bryter mot minimåtten.
l'm back
Okej, men vet du vad minimåtten är?
Hur stora är kaninerna? (i vikt) Det är det som bestämmer hur stora minimåtten är.
Eftersom det blir ett nybygge/nyköp är det den andra tabellen som gäller http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html
l'm back
Okej tack!
Kaniner i flock anser jag behöver mycket mer än vad som är lagligt då de skapar sig revir och behöver en chans att kunna dra sig undan från sina kompisar, hur bra sams de än är. Det är viktigt att komma ihåg att kaniner i det vilda aldrig skulle dela bohåla; de är kolonidjur, inte flockdjur. Till tre (dvärg)kaniner skulle jag därför ha åtminstone två-tre kvadratmeter, även om lagen säger annorlunda.
#5 Vilda kaniner kan mycket väl dela bohåla. ;) Även hanar kan sitta tillsammans under jord och putsa varandra, iaf på vintern när det är färre hormoner i luften.
Håller med dig till 100% för övrigt, minst några kvadratmeter till ett par, tre kaniner.
Dessutom bör det få plats något i buren som skymmer sikten (en kulle, en hög skräp whatever) så att de kan vara ute utan att ständigt sitta och se varandra. Och vars en bo-del för även om de kan dela så ska de göra det frivilligt. Annars blir det lätt tjafs. Hyllor och annat är också bra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.