Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 671 ggr
Elsaclasson@gmail.com
2

kanintips!

Hej alla! Jag ska nog köpa kanin och undrade om ni hade lite tips? och så. Det kan vara om vad som helst, exempel mat och skötsel. Tack på förhand!

Fridaaaa
2

- Ingen saltsten eller mineralsten i buren. Vitaminer i vattnet behövs inte heller. 
- Bra hö är viktigt.
- Inga gnagarblandningar
- Stor bra bur och Motion är bra/viktigt för kanin
- Sitthylla måste finnas i buren.

Är lite. Kaninmagazinet.se är toppen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaclasson@gmail.com
0

Tack så jätte mycket! Undrade bara varför man inte skulle ha saltsten/mineralsten i buren och varför de ska ha en sitthylla?

Fridaaaa
0

#2 Saltsten är inte bra för dem, kan ge problem. Om de inte får någon pellets alls kan de behöva lite saltsten men inte dygnet runt eller ofta.
Sitthylla är för att de bland annat sitter och spanar men söker skydd under. Ett hus som kaninen kan hoppa upp på fungerar bra som sitthylla också

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[krysopras]
0

De älskar att sitta på sitthyllor eller ovanpå ett hus och spana.

Elsaclasson@gmail.com
0

Okej. Tack ännu en gång : )

NaDa...
1

Jag vill verkligen betona vikten i aktivering och sällskap. Stor bur, varierad miljö (hus, tunnlar, leksaker, kvister stenar osv) och möjlighet till aktivitet utanför buren. Om kaninen sitter instängd i en liten bur får den dels fysiska problem som problem med ben och leder och fettma (och alla sjukdomar därtill) och dels psykiska problem, som stereotypa beteenden (gallerskakande, bitande på saker osv) och aggressivitet. Sedan, kaniner behöver sociala kontakter. Så jag ber dig fundera över om du kanske vill skaffa två som kan sällskapa varandera. För trots att människor kan vara lite social kontakt, så är det ingenting emot kontakten mellan två kaniner. Om kaninen känner sig ensam kan den också bli aggressiv eller få stereotypa beteenden. Som Frida så tycker jag att kaninmagazinet.se är en jättebra sida! Lycka till! :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

belladoris
0

Säger som föregående, jag tycker och har alltid tyckt att man ska ha minst två kaniner tillsammans. Detta är det dock inte lag på, men två kaniner har så hemskt stor glädje av varandra. Så det blir mitt tips?. Lycka till:)

crystalguurl
0

En annan viktig sak är att kaniner behöver bra grovt hö med långa strån, inte finhackat detta är för att dom långa grova stråna är bra för att slipa ner tänderna som växer 8-12 cm per år. Pinnar är oxå bra och slipa tänderna på! Alla trädslag går inte men kolla här om du är osäker http://kaninmagazinet.se/2012/january/pinnar.html :)

Kaninernasbästa
0

Ute eller innekanin? Har bara ute så jag säger som om du skulle skaffa utekanin. Pinnar, slipar ner tänderna och mina ninisar älskar det :) Aktivering, låta kaninen få utforska ett "nytt område". Vi hängande in våran rabatt som vi inte använde, fullt av nya gångar och blad att gömma sig under. Två kaniner? Om du kanske har fullt upp och inte hinner vara med kaninen så mkt så får kaninerna sällskap av varandra, det märkte vi. Hade en kastr. Hane och tog över en hona och de fullkomligt älskade varann, tills en av de dog… Känner du någon som har en kanin? Kanske kan du vara kaninvakt om hen behöver hjälp att passa, eller sommarkanin så kan du testa på och se om du orkar med den. Lycka till, kaniner är helmysiga! :)

Elsaclasson@gmail.com
1

Jag har " tingat " en hane. Han ska vara en utekanin.  Jag känner tyvärr inte någon som har kanin. Vi har faktiskt bestämt oss för att kastrera honom så fort som möjligt och sedan skaffa  en hona till honom. Tack så mycket #9 ; )