Tycker inte om hö
Undrar över min kanin som inte verkar gilla hö, har provat flera sorter samt att ha både i höhäck och på golv. Däremot äter han halm, kan det ersätta höet på något sätt? Han får 2 msk pellets per dag så han äter ju sig inte mätt på pelletsen heller.
Jag skulle se till att din kanin får kindtänderna kollade. Det kan vara ett underliggande fel, då kaniner vanligtvis inte totaldissar höet.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Vår hane dissade höet MEN när vi köpte hö från en kille på blocket som har det till sina hästar så började han plötsligt äta mycket hö! Märkligt, och då hade jag testat en massa olika hö, men det här gillade han. Jag tycker dock att du absolut ska börja kolla tänderna hos veterinären så att du kan utesluta det/ få det åtgärdar om det skulle vara problem.
Tack för tipsen! Det ska jag göra, tycker han känns lite benig också när man stryker honom över ryggen 😕Men när jag köpte honom kikade säljaren på arken zoo honom i munnen och det verkade inte vara något fel. Sen tänkte jag bara han kan ju äta pellets men de kanske tuggar höet annorlunda?
#3 kollade säljaren in kindtänderna eller bara framtänderna?
För det är kindtänderna som är problemet vid höätning vad jag förstått.
l'm back
#3 Dom tuggar höet på " rätt sätt" vilket sliter tänderna. Tänderna växer hela tiden, som du säkert vet:) och måste slitas ner! Med för mycket pellets blir det magkrångel och förvuxna tänder. Pelletsen är inte naturligt grov föda för en grovfoderätare som kaninen är och kaninen tuggar pelletsen " upp och ner" , vilket inte sliter på tänderna. Höet maler kaninen från sida till sida med kindtänderna, och klipper av med framtänderna, vilket ger rätt slitning. Snälla, rätta mig gärna om jag säger fel nu;)
Vilka sorters hö har du provat?
Mina kaniner tycker inte alls om hö från tex Vitakraft och Dogman, och äter knappt något om de skulle få det…. Brukar köpa hö från bondgård, och då äter de alltihop!
4# Tyckte hon kollade hela munnen
5# Tack för bra förklaring!
Hö från arken Zoo, vet inte vad det heter och dogman
Men ska ringa till veterinär nu på Måndag! Vill ju inte att stackaren sitter med för långa kindtänder och inte kan käka hö!