Avföring överallt...
Jag har en ganska obehaglig fråga, men det är så att min kanin har fått "diarré" eller liknande och hela baken är full med mjukt illaluktande bajs som kletat fast överallt (mellan pungkulorna, mm). Jag vet inte hur jag ska göra för att få bort det. Kommer det gå bort av sig själv? Jag fösökte ta bort med papper idag, men det kletades bara ut ännu mer och han är så pass skygg att det inte kommer gå att ta med en fuktig trasa utan att han blir livrädd.
Hjälp mig!

Jag är inte säker men kan man inte bada honom lite så de löser upp sig helt och sedan kan man torka bort det.. låta honom äta bara hö ett litet tag? o.O
Försök få bort det nu innan det slutar med att du måste klippa av honom pälsen.
Börja med att bara ge honom hö ett par dagar om han fortfarande är lite kass i magen. Då ska det bli bättre.
Du kan ta en tops och försöka lösa upp bajset med ljummet vatten och sen försöka torka och pilla bort det. Kämpa på och belöna honom med godsaker då och då medan du håller på. Ta pauser om han tycker det är jobbigt och fortsätt sen att pilla och badda!
Lycka till!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Har läst att detta orsakas av att det såkallade "nattbajset" (det bajs som kaninen äter och som ger kaninen extra näring) inte äts upp, utan sitter kvar. Det kan orsakas av stress, dålig utfodring etc. Kaninen kan oftast inte göra något åt detta själv, utan det är du som ska tvätta bort det, efter Tinas beskrivning :)

Tack tjejer, jag har fått bort det nu med mycket hjälp av min Fredrik som fick hålla ett stadigt tag. Så synd att stackars Grisen är så rädd, det gör ju såna här saker mycket värre.
Jag tror det kan bero på att jag var i behov av foder och det fanns inga pellets i någon affär, så jag fick ta Marsvinsfoder i typ tre dagar innan jag kunde köpa vanliga pellets, och det kanske inte var så bra för hans mage.

#5 Det bästa om du inte har pellets är att bara ge honom hö. Kaniner klarar sig egentligen på "bara" hö. Pellets är bara ett tillskott :)

Själva nattbajset är kletigt och geggigt och kan lätt fastna i pälsen, men är det rinnande bajs (vilket det nästan aldirg är när folk säger diarré till kanin). Så är det MYCKET FARLIGT. Kaniner har extremt känslig bakteriekultur i sina magar som kan göra att kaninen kan dö om dessa rubbas, och när de har diarré förlorar de dessutom väldigt mycket vätska. Men är det bara lite kladdiga kulor som kletat fast sig i pälsen beror det nästan uteslutande på otillräcklig mängd fiber = gör som twinnie säger, men glöm för fasen inte vatten, twinnie underförstod nog att du inte glömmer det, men de ska ha vatten med så klart :)