Kaniner som slåss
Jag är ivrig och nyfiken, men ny på det här med kaniner. Kanske lite naiv? Vi köpte en ung hane i somras som vi kastrerade. Sedan satte vi ihop honom en jättefin lugn hona som han trivdes fint med. Tyvärr dog hon av sjukdom för ett litet tag sedan. Då ville vi ju skaffa ett nytt sällskap till honom och åkte till samma ställe (Teddytassen) och köpte en annan hona, två år gammal. Det gick bra först vad det verkade, men häromnatten slogs de så illa att buren var full av hårtussar och båda svårt sårade. Vet ni vad man har för möjligheter nu? De ska ju uppenbarligen inte leva tillsammans. Kan man "lämna tillbaka henne" eller måste vi sälja henne själva? Vill ju att det ska bli så bra som möjligt för alla inblandade.
Ja, du, jag har liknande problem själv med mina:( inte kul alls när ens goa pälslingar går så hårt åt varandra:( Jag vet inte hur det ser ut med just Teddytassen återlämningsgaranti, om dom har nån. Jag tycker du ringer och pratar med dom och förklarar läget. Ni kanske kan testa en annan hona?
Håller med ovanstående om du inte känner att du har tid och plats till att försöka med dem. Hur länge fick de träffas innan du satte ihop dem? Mina har fått gå tillsammans i någon vecka innan de började bråka och eftersom jag var i närheten gick det inte så långt då jag kunde avbryta dem. Hade de varit själva däremot hade det nog kunnat gå illa som i ditt fall. Kanske kan du bara ringa dem och lämna tillbaka henne eller byta hona :)
Det är ofta svårare att få honor ihop. Prata med uppfödaren! Hon kanske kan hjälpa er genom att ta tillbaka kaninen eller byta den mot en hane som ni sedan kan kastrera.
#3 Jag uppfattade det som att det var honan som gått bort och hanen är kvar. Dvs ej två honor :)
#4 läste helt fel haha!