Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 919 ggr
Smultrondraken70
0

Ont i magen?

Hände något med vår hane i söndags kväll ( det här pågick under ett par timmar, och Roslagstull hann stänga). Han började dra sig undan ( annars supersocial), ville inte komma till oss, och såg allmänt ruggig ut. Ville inte äta eller dricka och började slänga sig på marken och vrida på sig och sparka med benen, varierat med att sitta hoprullad till en boll. Jag tänkte direkt att han hade ont i magen. Vi lät honom inte kravla undan, som han ville, utan försökte få honom att röra på sig, kändes taskigt nästan, när han uppenbart hade så ont, samt började stödmata med C.C direkt, små portioner men ofta. Vi blev till slut rädda att han skull dö, när det bara blev sämre, och han till och med visade ögonvitorna, och vi förberedde oss raskt för att åka till Bagarmossens djursjukhus akut (helg, sent på kvällen). Det kom dock enstaka pluttar så det kan inte varit helt stopp.. Då plötsligt vände det, och kaningossen piggnade plötsligt till, började slicka våra händer och smaskade i sig sin C.C utan tvång:) sen har han varit som vanligt och ätit o druckit bra. Det enda han åt innan som var annat än det vanliga höet var ett rejält blåbärsris:S kan det varit det? Var det magont han hade med det beteendet? F-N vad rädda vi blev!

[RC1393]
0

Skulle tro förstoppning, några pluttar brukar komma ändå men läget är inte bra trots det. Får kaninen förstoppning så är olja, helst paraffinolja men rapsolja fungerar också, bra att ge i första hand, utöver rörelse. Färsk ananas är också bra att ge för att få igång magen. Kändes magen spänd?

Smultrondraken70
0

Nej, det var det som förvirrade mig. Magen var mjuk o go, vid förstoppning och även trumsjuka så känns den ju spänd? Jag undrar om han hade nåt sorts magknip helt enkelt?

Smultrondraken70
0

# raps/paraffin olja, och ananasjuice ska jag lägga på minnet. Det är väl inte farligt att prova ge det även om det inte skulle vara just förstoppning?

[Melbun]
0

Min kanin uppförde sig likadant, då helg och exotiska avd stängd. Varade någon timme då han lade sig reste sig osv. Såg allmänt obekväm ut. Satt och masserade magen på honom tills jag skulle förbereda lite CC och åka till veterinären. (Hade kommit pluttar som vanligt på morgonen). Sedan började han bara äta helt plötsligt igen och var precis som vanligt. Någon föreslog att det var gas då de uppför sig så för att få obehaget att passera alt någon typ av förstoppning. Troligen har det inte varit så allvarligt och bara passerat och han har då mått bra igen. Olja och ananas är alltid bra att ha hemma ifall. Tur att det blev bra i slutändan :)

Smultrondraken70
0

#4 ja det liknar vår historia:)

[RC1393]
0

#3 Kan också ha varit förkänningar till förstoppning, eller gaser som #4 föreslog. 

Oljan är inte farlig att ge även om det inte är förstoppning.

Smilla Kanin
0

Min hona har gjort så 2 gånger i somras. Hon vägrade äta och gnydde och gnagde med tänderna. Den sista gången pågick det ett ganska långt tag. Vi gick in och ringde till vår närmaste veterinär, men de hade inte tid just då. Så vi skulle ringa en större veterinärklinik men vi skulle bara gå och kolla hur hon mådde först. Men då satt hon glatt och mumsade på höet! 

Denna historie har jag faktiskt inte fått något svar på än.

Smultrondraken70
0

#7 ja du, precis som för oss, höll på rätt länge, och sen bara vände det!