Era Kaninburar/Hagar
Heej!
Tänkte att alla som vill kan ta och lägga in en bild på sin kanins bur/hage:) Så att man kan få lite inspiration från varandra.
Har lagt upp bilder i liknande trådar, kika gärna i dem 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker det finns många bra hagar att köpa men då jag har så pass många kaniner att om jag skulle ha råd att ha en egen Hage till alla var jag tvungen att hitta ett lite billigare alternativ. Kompostgallerhagar tycker jag är ett billigare och enklare alternativ. Mina hagar är ca 1,5 - 3,5 kvm stora. Har golv, väggar och tak alla i kompostgaller, ihopsatta med hjälp av buntband. Taket fäster jag med hjälp av karbinhakar/klämmor. Presenning över en del så att kaninerna kan få vind/regnskydd. Burarna är inredda med sitthylla/transportburdel, katttunnel, vattenskålar, höhäckar och i enstaka fall bollar. På vintern lägger jag in halm under den skyddade delen så att kaninerna kan komma undan all snö och få torka pälsen lite. Hö utfordrar jag med i princip året om.
Har ibland på sommarhalvåret kaninerna ute dygnet runt och det tycker jag funkar relativt bra. Har hållit hund, katt och rovfågel ute vad jag med. Men allt hänger på hur bra stängd luckan är.
Det viktigaste tycker jag är att du enkelt ska kunna flytta hagen så att underlaget hela tiden blir fräscht. Finns inget värre än geggiga och äckliga hagar 🙂