Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 869 ggr
Smultrondraken70
0

Ranglåg hona

Låt säga att jag ska skaffa en till kaninhona och behöver få tag på en som är ranglåg och van att gå i flock. Hur får jag tag på en sådan hona? Om hon van att gå med andra kaniner, kan man ju få svar på av den som säljer men hur vet man att hon verkligen är ranglåg?(viktigt!) (Om det är någon som undrar över bakgrunden till denna lite konstiga fråga så se mitt inlägg " sällskap genom galler"

Storip
0

Du kan väl ha honan på lån i tex 3 månader, om det funkar så långt bör det inte vara några problem 🙂

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Smultrondraken70
0

Ja, man får ju ha en överenskommelse om att få lämna tillbaka henne om hon inte funkar med de andra, men får jag tag på en hona som är låg i rang, så finns det ju en möjlighet att de kan komma överens, annars blir det svårare, och hanen har redan fått tillräckligt med stryk av vår dominanta hona.

Marsvinsmamman
1

Hej igen! Det är svårt att veta i förväg hur rangordningen kommer att bli när en ny grupp sätts ihop. En individs rangordning sätts ju i relation till de andra kaninerna i flocken. Även i ett gäng med vekisar så ska ju någon vara högst, men tar du denne som är ledare i "vekeflocken" och sätter med några hårdingar istället så lär den inte vara ledare längre… Och vice versa. Så en hona som är ranglåg i förhållande till en annan kanin, kanske inte längre är ranglåg när du sätter henne med någon annan.

Jag tror man vinner mycket på att söka efter en hona som under en längre tid fungerat väl tillsammans med andra kaniner. En hona som både förstår och pratar "kaninspråk" perfekt. Inte en ensamsittare som inte fått sin sociala fostran genom att växa upp tillsammans med andra kaniner. Välj inte heller en hona som vaktar bur och matskål, boxas eller morrar. Jag vet hur svårt det är att hitta den där "rätta" individen. Så återlämningsgaranti är en förutsättning. 

Sök efter annonser där kaniner växt upp tillsammans, kanske har livskamraten dött och den nu är själv, kanske hittar du någon med grupphållning som ska minska ner antalet. På Facebook finns en grupp som heter Friare kaninliv där många håller kaniner på större ytor och i inte ensamma. Kanske finns där (på deras säljessida) någon hona i närheten av dig.

[Melbun]
0

Intressant! Själv har jag problem med min hane som är den "aggressiva" och inte vill acceptera honan. Tror det är han som saknar social fostran i mitt fall :c Och min arga vaktiga hona har efter en kastrering blivit hur fin som helst. Hoppas det löser sig för dig TS :)

Smultrondraken70
0

Tack för era svar allihopa! och tack återigen för kloka, kunniga och konkreta tips?, Marsvinsmamman!

fsigge
0

Jag har en dvärgvädurar hona till salu som är i lägst rang av mina två kaniner. Du kan kolla min annons här om du är intresserad.

Frida