Färg: Vitörad
Jag försöker lära mig mer om kaninernas färger, vad som är godkänt för utställning osv.
Jag vill ha en kanin för passar för utställning/avel (dvärgvädur)
Frågor:
1. Jag hittar både att alla färger och tecken är godkända för rasen och på ett annat ställe hittar jag att vitfläcksanlaget inte är godkänt för utställning.
2. Hur viktigt är stamtavlan inom kaninavel/utställning?
3. Någon som har tips? vad man kan hitta bra info om färger, Avel osv.
Tacksam för svar!
1. Ja alltså, ta dvärgvädur tex. Alla godkända färger som finns , är godkända hos dvärgvädur. I och med att din rubrik är "vitörad" så antar jag att du undrar om det är godkänt och svaret är nej. Inte hos någon ras.
2. Beror på hur du menar? Stamtavla är ett måste för utställning. För Avel är det ju ett plus, men det kan fungera bra med h-bevis också. Viktigast är att man har koll på vad man avlar på.
3. kaninfarg.se
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#1 - Tack för förtydligandet, då förstår jag :)
Men om kaninen är vitörad och har härstamningsbevis kan jag ändå använda den för Avel av "keldjur"?
Fråga nummer två var lite luddig, men jag är med på vad du menar :) Det jag menar är hur många som tycker det är mycket viktigt att kaninen har en stamtavla, men det är väl beroende på vad man tänkt använda den till?
Jag har förstått att man kan ställa ut kaniner utan stamtavla i en egen klass (keldjur typ)
#2 Ja men precis, för keldjursavel går det bra :) vitörat brukar vara poppis bland keldjursägare, likaså wienertecknat.
Det finns keldjursklass ja, men det är inte så vanligt att utställningarna har det tyvärr. Men ibland så! Då bedöms djurets skick och psyke, typ.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se