Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 864 ggr
[Stockholmsbruden]
0

Vattenflaska/vattenskål

Vd äljet ni och varför, samt vad använder ni?

[Sockertoppens_kaniner]
0

Jag använder både och! :)

[Nikita14]
0

Under vintern använder jag bara vattenskål,  men annars använder jag både vattenflaska och vattenskål.      Litar inte helt på vattenflaskor, då de kan frysa på vintern,  och det har hänt att metalldelen ramlat av, så kaninerna inte kommit åt att dricka, därför kör jag oftast dubbelt. 

Den här vattenautomaten var oslagbar i värmen förra sommaren: http://www.gnagarboden.se/kanin/for-vatten/vattenautomater/vattenautomat-1-l

Vovisch nr2
0

Använder vattenskål. Tycker det är lättare att göra rent och fylla på. Om jag var en kanin skulle jag alla gånger vilja ha en skål! Måste vara jobbigt att ha huvudet i en sådan onaturlig ställning som de måste stå i om de dricker från flaska. Samtidigt låter en flaska när kaninen dricker, samtidigt borde det vara jobbigt att dricka u metalpipen. Nä, kommer aldrig använda vattenflaska! :P

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[kaninkul]
0

Jag använder skålar på vintern då de är lättare att få ut isen ur (jag tänker på akitaskålar) Men annars använder jag vattenautomat och vattenflaska. Funkar bra!

[SisselaJ]
0

Skål, mer naturligt och vattenflaska låter ju så himla högt!

Kaninernasbästa
0

Både för och nackdelar med båda. Fördelen med skål är att det är lätt att banka ut isen och att kaninen får i sig mkt vatten. Nackdelen är att den är lätt att tippa ut och den rymmer inte jättemmkt. Fördelen med flaska är att vattnet håller sig rent och fint. Inget smuts kan komma in. Och att den står stilla. Nackdelen är att den låter högt. Vinter-skål .sommar-flaska

LillyMy
0

Använder både flaska och skål. Så får dom välja själva och så har dom vatten på mer än ett ställe :)

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Fridaaaa
0

Vattenskål. Mer naturligt för dem att dricka ur samt har mina ute = flaska fungerar inte på vintern så kör skål året om. Lättare att rengöra med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
0

Funkar inte med skål till en av våra, eftersom han doppar ena halvan av ansiktet när han dricker. Då är han konstant sjöblöt i ansiktet och tillslut börjar huden och pälsen lukta skumt:( fattar inte varför han inte kan dricka som andra kaniner:O. Men jag säger iallafall helt klart skål med vissa undantag:S motiveringen till detta är som andra redan skrivit i tidigare inlägg.

taxidriver142
0

Flaska eftersom skålen snabbt blir smutsig.

Fridaaaa
1

#10 Beror ju på vart/hur man har skålen 😉 Mina har på sitthylla = blir inte skitigt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
0

Använder och föredrar vattenskål. Har använt flaska med den var svår att rengöra vilket gjorde att det samlades massa skit och mögel där kag inte kom åt, till slut blev flaskan grön inuti och på vintern sprack den.

diseaseinside
0

flaska, mest för att jag glömt införskaffa någon bra vattenskål, har ingen som är tillräckligt tung så båda kaninerna välte bara omkull den. måste dock skaffa en till min nya kanin eftersom han lyckas riva ner flaskan precis hela tiden så man får springa och sätta upp den igen en gång i timmen typ, haha :(

smellcaramell
0

använder flaska, eller vattenautomat, dels för att jag har en kanin som dricker kolossala mängder vatten (har alltid gjort det) och om jag skulle ha skål skulle jag endera få fylla på den jätte ofta/ha en gigantisk skål.

Dessutom kör min kanin race i buren och har inte riktigt förstått det där med att man måste stanna innan man kommer till gallret/huset så han kan springa rätt in i det, vilket skulle resultera i en spånfylld skål/en skål som ramlade ner från huset och hela buren skulle bli blöt.

När vi hade ute kanin hade vi skål på vintern, eller snarare två skålar, en med vatten och en med snö om vattnet skulle frysa :)

När min kanin jag har nu är ute och skuttar(4-10 timmar om dagen) har han även skål utanför buren plus flaskan i buren så då får han välja vart han vill dricka

[RC1393]
0

Föredrar skål. Mina dricker bättre och det är lättare för mig att rengöra. Mikroorganismer får lättare grofäste i en vattenflaska i en skål (iaf hos mig), eftersom flaskorna är svåra att få ordentligt rena. Är ju inte direkt någon fara om hö/halm ligger i vattenskålen några timmar, däremot t.ex. alger som jag inte fått bort som varit där i flera veckor kan vara desto ohälsosammare. 

Ska jag ha "vattenbehållare" så väljer jag automat, kaninerna brukar tycka bättre om dem än om vanliga flaskor och jag gillar dem för de är lättare att rengöra ordentligt🙂

jappi
0

Jag använder vattenflaska till alla mina fyra kaniner! Funkar jätte bra eftersom det brukar kunna bli mycket hö och sånt i vatten skålar.

ra-17
0

Jag använder vattenflaska i buren och skål om han är ute i lägenheten (speciellt på sommaren). Har hänt dock att han har vält skålen…Tycker vattenflaska fungerar bra, i buren. ;-)