Kaninbur?
Hej! Tänkte fråga om Buren till en kanin. 1.Min pappa ska bygga en bur som ska bli 135cm på långsidan och 70cm på kortsidan, och typ 1m i höjd. Vi kommer inte ha något tak på buren då det är en innekanin. Är den buren tillräckligt stor? 2.Vilket material är bra att använda till buren, alltså vilket nät och Trä är bra? Hönsnät eller något annat? Det är en hermelin/lejonhuvad kanin, så hon blir ju inte så stor:) Tacksam för svar:)
Det är ju bara lite större än en vanlig innebur ca 120x60~. Tycker det är för litet men mina är ju vana vid att gå lösa dygnet runt :P
Har du möjlighet, bygg gärna så stort som möjligt…. ;-)
Jag har osb skiva, innebur :) sen kompostgaller men vill ha något annat men jag har inte den chansen tyvärr. eftersom det är en innebur kan du ha hönsnät men jag tycker att minknät är både bättre (det är det) och snyggare.
Sedan kan kaninen nog lära sig att hoppa över buren om den är 1 m. Skaffa tak, det är väldigt praktiskt för då kan du även ha grejer på buren tex mat och leksaker och transport.
Storleken är okej. Beror på hur mkt kaninen får vara ute. Jag har 150 cm bur till min holländare (större än lejonhuvad) och tycker det är en bra storlek, väldigt stor för att vara innebur. 135 cm är bra så länge kaninen får vara ute mycket! Tänk på hur många timmar den får vara inne i buren innan du bygger. Får den va ute 4 timmar per dag blir det 20 timmar i buren och då kanske man vill bygga större.
Eftersom att minimum måttet för en kanin över 5kg är 130*70*70 så duger storleken som du tänker ha för din kanin ras blir ju inte så stor men tänk på att ha den ute några timmar om dagen😊
Vill du inte att kaninen ska vara i hela hemmet så ha tak. Med hyllor/hus i buren fixar kaninen lätt att hoppa över om den skulle få det för sig :)
Storleken tycker jag ok till storleken till kanin. Visst, kan man så är det ju bättre att göra större. Men antar att kaninen kommer få vara med ute mycket då det är en innekanin? :)
Material vet jag inte vad som är bäst, men till nät är fyrkantsnät bättre än hönsnät :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson