Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 962 ggr
Smultrondraken70
1

Tofflor till Molly!

Efter att ha gnisslat tänder och slitit mitt hår ett par veckor så har jag äntligen lyckats tillverka ett par tofflor till Molly. Hon går mycket lös utanför buren, vilket lett till början till trycksår på hälarna:( Tofflorna är i stället för bandage, och för att skydda hälarna (jag vet, det ser helt galet ut :S ), men kan det rädda hennes fossingar, så är det värt allt! Alternativet hade varit en decimeter halm på golvet i lägenheten… Tack Namiko för tipset!

Smultrondraken70
0

Just det, bilden på Mollys tofflor;)

Smultrondraken70
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
ra-17
0

Ååå så gulliga!

Smultrondraken70
0

#3 tack:) känns lite knäppt med kanintofflor, men trycksår är hemskt:(

lovemysack
1

Jag tycker det var en jätte bra ide om man har problem med tryck :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

ra-17
0

Hur gjorde du? Om du vet förstås….

[Melbun]
0

Fast hur man får på dem är en annan fråga xD mina är jättekinkiga om fossingarna :)

Smultrondraken70
0

# 5 ja, jag hoppas att det ska funka:). Hon försökte sparka av dom, de första minuterna, men sen blev hon mest intresserad av tårna som sticker ut:)

Rosacitron
0

Nej, va söta! Påhittigt! :)

Alvsas
0

Vill verkligen veta hur man gör dem! Min nin börjar få antydan till trycksår… Hon är frigående så tror tofflor är enda lösningen :/

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Smultrondraken70
0

#6 jo, jag vet hur jag gjorde, men vete tusan om jag kan förklara;) #7 vi måste ändå hålla fast henne för att smörja in hälarna med Inotyolsalva flera gånger i veckan, så vi drog bara på dom, inte jätte populärt:( fast nu ignorerar hon dom;) #9 tack, jo dom blev ju söta iallafall;)

lovemysack
0

Kan man få bild när hon står vanligt? :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Smultrondraken70
1

#12 ska försöka ta en bättre i morgon.

Smultrondraken70
0

# 10 antar att man kan virka också, men jag är bättre på att sticka. Jag lade upp ca 10 maskor av riktigt tjockt 100% ullgarn, o stickade en rektangel. Hur många varv beror på hur stor omkrets kaninen har på foten. Sedan sydde jag ihop den längst långsidan som en liten tub, men lämnade en knapp centimeter utan att sy, där tuben kommer att sitta mot vristen. Detta för att "tuben" inte ska klämma i vristen, när kaninen sitter. Sedan stickade jag ett hälband och sydde i en kardborreknäppning, då kan man reglera lite hur hårt dom ska sitta. Det svåraste var storleken. Sitter Du dom för löst krånglar kaninen av dom, sitter dom för hårt så stasar det = försämrar cirkulationen. Måste blir precis lagom. Jag stickade allt i rätstickning för att få det så elastiskt som möjligt. Seda drar man bara på " tuben" på fossingen, och knäpper hälbandet. Jag ska ta av dom i morgon när vi smörjer hälarna och kolla att dom inte sitter för hårt eller klämmer. Då tar jag kort på själva toffeln och lägger ut så går det lättare att se hur jag gjort:)

[SisselaJ]
0

Så söta! :) hon låter dom sitta också utan att bita eller visa irritation?

Smultrondraken70
0

# 15 hon bryr sig inte alls om dom, som det verkar. Men jag har varit noga med att dom inte ska klämma eller skava.

[SisselaJ]
0

#16 okej så kul! Dukigt du är, om man ändå vore så skicklig :)

Smultrondraken70
0

#17 tack:) jag är nog mest envis och lätt desperat:S vill inte behöva ha henne i buren hela tiden för att hon behöver riktigt mjukt underlag dvs helst gå på halm. Eftersom hon är rexpälsad tar hälarna snabbt stryk på hårt golv, fast jag har mattor.

[SisselaJ]
0

#18 så skönt att det går att lösa med tofflor så hon slipper sitta inlåst då! :)

Smultrondraken70
0

#19 vet andra som haft tofflor och det brukar funka bättre med fötterna. Älskar att ha kaninerna lösa!

lovemysack
0

Hur sitter dom fast? :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Smultrondraken70
0

#21 dom sitter som en liten " tub" på foten (tårna får man pilla i in, sen drar man upp den längs foten). Det är ett stickat band som jag sen knäpper runt hälen, med en kardborre ( som är fast sydd) så "tuben"inte glider fram och av foten. Tänk dig ett par sommarskor med öppen häl och hälband;) Jag ska sticka fler par och då kan jag lägga upp bilder vartefter så man ser hur jag gör om intresse finns!

Smultrondraken70
0

En (dålig) bild när hon sitter. Man ser väl inte så mycket av tofflorna för hon har en päls som är riktigt tjock.

Smultrondraken70
0
lovemysack
0

Ja visa gärna hur du gör steg för steg :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Maleficum
0

Supersmart ide! Jag har alltid haft mina helt lösa inne (på sommaren även ute) men jag har angoror med superlurv på fötterna så dem har klarat sig från trycksår som tur är.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu