Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1024 ggr
missan´s
1

Blir upprörd

Hej!

Satt och kollade på blocket nu och så kom det upp en annons med en liten kanin på 1 år. Läste texten och där stod det att den säljs pga att dom skaffat hund.

Blir så upprörd när jag ser folk behandla kaniner på det sättet. Att dom inte tänker efter när dom skaffar kanin! Inte bara att köpa och sälja djur på det viset.

Sorry, var bara tvungen att skriva av mig.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[Melbun]
1

Tyvärr :( För mig är kaninerna familjemedlemmar som precis vilket annat djur som helst men tyvärr är det inte alla som ser dem så

missan´s
1

#1 Det är väldigt tråkigt och synd att vissa ser på kaniner så. Får väl hoppas att dom lär sig på sina misstag…

Smultrondraken70
4

Kaninen är ett oerhört underskattat husdjur! Det är liksom helt ok och kanske till och med intressant tycker folk när någon pratar om sin hund/katt etc, men säger jag nåt om våra kaniner på till exempel jobbet, så ler folk i bästa fall överseende och kan även klämma ur sig att " kaniner som är så tråkiga" eller typ " vi hade en kanin, men den satt bara i buren, hur tråkig som helst", eller blir jätteförvånande när jag berättar att våra går på låda som katter " för kaniner är ju rätt korkade eller"? Kaninen betraktas mycket som ett djur för barn/lite slit och släng, och har man som jag som är vuxen med god marginal, kaniner som sällskapsdjur, då blir man lätt betraktad som lite löjlig. Kaniner är underbara, roliga, spännande, och intelligenta djur! Lika mycket värda som en hund eller katt! Mest synd om dem som aldrig inser det, för dom missar sååå mycket!

[Melbun]
1

Haha ja jag får alltid höra att "är inte jag för gammal för att ha kanin?" vad ska du med en kanin till den sitter ju bara där x) Eller så tycker de att man har någon underlig besatthet av kaniner XD

Kaninernasbästa
0

Folk tror kanske att det är coolt att rida (inget illa menat) men när jag berättar om att Hedda typ klarade hoppa högre än hon brukar brukar inte folk lyssna. Det var någon som sa "kaniner bits bara" jag fattar inte! Kaniner är lika mkt värda som vilket annat djur som helst

Smultrondraken70
0

#4 ja precis!

Viccan92
2

Jo har samma problem. Får ofta höra att kaniner är tråkiga. När jag träffade gick ut gymnasiet så frågade min farbror om jag blivit vuxen nu och skulle sluta med kaninerna. Ni skulle sett minen när jag sagt att jag bokat två nya och skulle börja föda upp med stamtavla och ställa ut. Har dock inga egna kvar nu.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Nikita14]
0

#3  och  #4    Haha, åh vad jag känner igen det där!  😃

Läste förresten  precis om olika saker som ger "vuxenpoäng".   Att köpa en kanin till sina barn ger 1 vuxenpoäng,  att köpa en kanin till sig själv ger  -1 vuxenpoäng!    Varför skulle det vara mer "vuxet" att köpa tex en katt? 

Kaniner är kanske "tråkiga" om man låter dem bara sitta instängda i en liten bur hela dagarna,  men om man låter dem ha större plats att röra sig på, och aktiverar och umgås med dem, så är de riktigt roliga djur!    Tycker det är hur kul som helst att titta på mina kaniner när de springer fritt tillsammans på bakgården 🙂

missan´s
1

De som anser att kaniner är tråkiga och bara sitter i sin bur har nog inte riktigt upplevt hur det är att ha kanin. För inte sitter kaniner stilla i sin bur dagarna i ända, verkligen inte! Dom gör så mycket mera om man bara ger dom möjligheter. 👍

ra-17
1

Ja kaniner är väääääällldigt underskattade som husdjur. Det är tråkigt. Kaniner ses som en leksak typ, istället för ett ansvar och ett liv. : -/ Det är väldigt tråkigt och man kan lätt bli upprörd. Förstår dig missan's…..

Fia9000
0

Förstår inte varför katter och hundar är så mycket bättre? Blir så irriterad på när man berättar om något roligt och betydelsefullt ens kanin gjort och man snabbt blir avbruten för att någon annan ska prata om sin hund som de annars inte direkt brukar bry sig om, men som självklart är såå mycket intressantare :/

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Facie
0

Blir upprörd varje gång jag ser en ensam utekanin.. thats life. Folk är svin!

Pretty wise //

missan´s
0

#12 Oops, vi har det.. Men vi ska skaffa henne en kompis nu till våren. 🙂

missan´s
0

Så fort jag börjar prata om kaniner så börjar dom sucka. (Visst, dom har hört mig rätt så många gånger) Men det känns som att dom tycker att det är väldigt ointressant. Trist med folk som inte förstår sig på hur fantastiska kaniner är! 😎

botakt
0

Fast alltså.. Ni vet ju inte vad för hund dom ska köpa. Kanske en jakthund och dom inte vågar ha kaninen kvar då? Eller helt enkelt att deras liv förändrats. Hellre då att dom säljer kaninen ( gäller alla djur) än att dom avlivar den eller helt enkelt låter den bo i buren resten av livet.

Smultrondraken70
0

# 8 haha, om man nu ska försöka se nåt roligt i det, så ligger jag nu på -3 poäng, och fler lär det bli! Det som är lite kul är väl att jag inbillande mig att det var +3 (jo för dom var ju officiellt till barnen) men med handen på hjärtat, så är det definitivt -3 vuxen points!

Smultrondraken70
0

#13 ägnar ni mycket tid åt henne så kan hon må bra även ensam:)

missan´s
0

#17 Jo kanske det, men det bästa är ju ändå att dom är minst två stycken, vilket vi också har tänkt fixa nu till våren (som sagt), OT men tror ni att det fungerar att ha henne tsm med hennes egen unge? (en hona) :-)

crystalguurl
0

Jag har hittat en annons där det var 3 kaniner som bodde på ca. 120x60 ):