Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1016 ggr
cissi_1993
0

plågar jag henne?

hej 

jag har en gumma här hemma på lite över ett år hon har sedan hon kom hem till oss bitits lite och inte velat sitta i famnen (sprattlat mycket).  hon är avlad hoppkanin men jag har henne som kel kanin. hon är lösgående här hemma när jag eller min sambo är hemma. 

nu  är det så att vi har flyttat vilket har varit jobbigt för henne och nu bits hon mer en vanligt det är även så att nya lägenheten inte är lika kanin vänlig med parkettgolv som är hala vilket gör att hon ofta smäller in i väggar och möbler. 

men de största problemet är buren där får man inte ha fingrarna för då biter hon och kommer man för nära så börjar hon andas häftigt. men hon är en så underbar kontaktsökande kanin som gärna springer runt fötterna på en. jag kan tänka mej att ett problem är just att hon inte får den Motion hon kräver men hon springer löst i lägenheter minst 6 timmar om dagen borde inte de räcka för att hon inte ska bitas? hon får självklat vara utomhus och skutta ibland också.

törs inte sälja henne till någon som kan dehär med hoppning då jag vet att 3 av hennes syskon är avlivad pga att dom bits. 

ska tillägga att hon ibland gillar att bara sitta och se på tv och bli klappad så hon är inte bara hämsk.

men frågan är mår hon dåligt av dehär?

MVH

Cecilia

taylor__lambert
0

nu kan inte jag så mycket om hoppkaniner, men dom är ju avlade för sport så kan tänka mig att den har mycket energi, och jag gissar på att kaninen bits pga att den kanske inte får göra det den är ämnad för, vilket är hoppning.

Skaffa mattor till kaninen när den är ute, att det är halt på golvet kan stressa en kanin och kan säkert leda till att den bits.

Min kanin har hela köket för sig själv dygnet runt med en matta att sitta på sen har hon buren som sitt hem där ingen ska få störa henne alls, samt att hennes toa är där.

Nu vet jag inte hur det ser ut hemma hos er, men jag bor i en lägenhet på ca 58kvm och köket är ca 8-10kvm du skulle kunna låta kaninen få vara i köket dygnet runt istället för 6 timmar endast (vet inte om du menar att kaninen får vara ute 6 timmar sen inlåst i bur, men det är så jag tolkar det som).

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

cissi_1993
0

jag får ta och kontakta en hoppklubb här och se vad om jag kan börja hoppa med henne. ska också köpa mattor. 

tyvärr har vi öppen planlösning så jag kan inte ha henne lös hela tiden utan att jag kan känna att hon är säker.

jag släpper ut henne när jag vaknar  och nu när jag är arbetslös så stänger jag in henne när jag går ut eller går och lägger mej så nu är hon ju ute mer men förut när jag jobbade blev de ca 6 timmar om dagen självklart kan de bli de nu också. och vissa dagar är de ju tidsbrist så de kan bli 3 timmar också med de är sällan. och är det så brukar hon få vara lös på toan inte lika stort som ett kök men edå bättre.

men tror ni hon mår dåligt som det är nu och skulle de bli bättre om hon fick hoppa.

Alvsas
0

Kanske du kan skaffa kompostgaller som du sätter i anknytning till buren? Det skulle säkert uppskattas!

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Molekylflickan
0

Låta henne leka i ett "lekland" av papplådor och sånt? Kan väl vara skönt att kunna gömma sig och klättra runt i och även få vara ifred i. Bara en tanke. Kände inte att jag kunde tillföra diskussionen med så mycket annat. Bara en liten tanke. Våra kaniner tycker att det är jättekul att leka i.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Clara.Bergsten
0

Om hon får vara ute och springa i 6 timmar är det nog inte för lite sysselsättning… Jag tror det mest är hundar som är framavlade för t ex jakt som en del blir undersysselsatta om de bara får gå på promenad eller liknande. Eftersom att din kanin är framavlad för hoppning, är det många uppfödare som  använder sig  av kaniner som är väldigt pigga, envisa och spralliga så att dom hoppar så bra som möjligt. Dom korsningar som är så, kan en del ge upphov till (beroende på vilka kaniner man avlar på) att bli  ostabila/aggressiva av sig. Men de flesta uppfödare är kunniga och undviker detta men ibland kan det uppstå. Det låter som din hona inklusive kullsyskonen tenderar till att vara lite "aggressiva"  igenom att bita folk. Men om hon är som vanligt bortsett från det håller jag med dom andra att sysselsätta och försöka kela med  henne när det går 🙂 

Ps. Sedan går det ju att försöka träna bort ovanor så som att när de biter osv, men kanske är lite svårare om hon har det i generna … Lycka till i alla fall!

Fia9000
0

Är hon seltränad? Annars kan det vara en idé att testa göra det och sedan ta ut henne och motionera, alltså verkligen spring järnet, typ en gång om dagen och se om det blir bättre. Själv märker jag att en av mina kaniner blir betydligt lugnare och mer harmonisk när han har fått springa ordentligt. :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

cissi_1993
0

jag får ta ut henne och springa mycket imorgon så får vi se hon är seltränad så får se om hon är lugnare imorgon