Bråkar de om mig?
Hej! Jag har 2 kaniner som ska sättas ihop så småningom. Alltså för att bli vänner. Vi har haft honan lite mer än ett år mer än hanen. Hon följer efter mig osv. Men har ett väldigt humör! Hon är väldigt avundsjuk! En gång tog jag ut hanen i koppel före henne(jag tar alltid ut henne först) och hon blev svinsur på mig! Hon hoppade på mig och bet mig! Så hon är avundsjuk. Vi har ändrat planerna lite och ska sätta ihop de i garaget istället, men min fråga är om de bråkar om mig! För att min mamma hade hanen i knät, han gillar läget hela tiden bara han får mysa. Då höll jag min hona och då slickade han på henne och hon gnagde tänderna ibland. Men när jag häll hanen bet hon honom istället! Jag blir så ledsen, för jag vill ju att de ska vara vänner! Så min fråga är, Bråkar de? om mig? Förlåt för skumt inlägg, men jag vill gärna att kunniga personer ska hjälpa mig:) Ha en bra dag!
Tror knappast det handlar om avundsjuka.
Det handlar mer om att du luktar annorlunda(av din andra kanin) och din hona reagerade negativt mot detta, då du helt plötsligt inte luktade "du" längre, utan "främmande".
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Håller med #1. Låter mer troligt att det är orsaken till hennes beteende.
Kan kaniner ha människor som revir tror ni? Jag tror i detta fall på samma som föregående, men om vi leker med tanken i ett annat fall?
Okej:) Tack! Jag är inte särskilt bra på detta:)
#3 Du menar som att de tänker ungefär "den där individen är MIN"? Nej, det låter inte sannolikt alls. Det finns inga sådana egenskaper i en kanin.
#5 nej jag tänkte mer att kaniner kan ju dra hakan mot personer, bara för att markera. Och jag menar inte att de tänker på människan som individ utan mer som en sak. Och att då deras "sak" doftar annorlunda gör dem arga.
"6 Jag har aldrig sett en kanin bli arg över att något som den markerat tidigare inte längre luktar "som det ska". Det enda kaninen gör är ju att stryka hakan igen på de platser de vill förstärka doften på. Eller markeringsskvätter rikligt igen på det som ska markeras. Så nej, jag tror inte det du beskriver är troligt.
#7 okej! Tack för svar!
#7 fast egenltigen så borde de då kunna ha en människa som revir, som jag frågade först i #3