Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 924 ggr
[Indii]
0

Rumsrenhet

Har en 9 månader gammal hona som redan efter ett par veckor efter att hon flyttade till mig vid 2 månaders ålder har varit i stort sett rumsren.

Men, sedan någon månad tillbaka har hon börjat att slarva, och lämnar några pluttar utanför toaletten lite här och var, och ibland även större högar.  Tror ni att det är för hon har blivit könsmogen (borde väl ha skett mycket tidigare?) eller är brunstig, och att det skulle hjälpa att kastrera henne?

Vill ju inte att detta blir värre och värre.

Tacksam för svar!

nagini-
0

Nu kanske det går att få kaniner helt rumsrena, även gällande bajset, det vet jag inte, men med båda mina kaniner så har det kommit pluttar lite var stans, och inte enbart i "toaletten", dom har dock aldrig kissat på annat ställen än där dom ska, så rumsrena skulle jag ändå kalla båda. Pluttarna är ju dock hårda så det är ju bara att sopa upp och slänga ;)

[Indii]
0

Jodå,  det går att få dem helt rumsrena, min hane är det till 100 %.

Det jag undrar över är varför hon helt plötsligt har börjat att slarva så pass mycket, och vad man kan göra åt det.

Kissar gör hon ej utanför toaletten.

[Melbun]
1

Pluttar som hamnar utanför brukar vara "territorial poops" lite som för att säga här bor jag. Både honan och hanen blev bättre vid kastrering men de pluttar fortfarande utanför lådan nu när jag försöker få ihop dem. För att underlätta för mina har jag höt ovanför toalådan då de ofta äter och bajsar samtidigt. Något kiss utanför händer sällan och då endast när de har urinkrig med varandra x) även vissa honor markerar sitt revir mer än andra skulle jag tro. Kastrering kan absolut hjälpa och sedan är det ju bra för hälsan också :)

[tintilar]
0

Har också varit med om att min i övrigt rumsrena hane lämnat en hög pluttar på ett nytt ställe i huset - och sen även kissade där. *Arg matte* Tolkar också att det var revirmarkering. Han fick inte vistas på den platsen sen och han har inte gjort det nån annanstans.